شور و نشاط انتخاباتی در ایران
(last modified 1396-01-29T10:18:13+00:00 )
حمل 29, 1396 14:48 Asia/Kabul
  • شور و نشاط انتخاباتی در ایران

ملت ایران با شور و نشاط  بسوی انتخاباتی دیگر  پیش  می رود . یکماه دیگر در روز جمعه (29 ثور ) انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و همزمان پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ، وانتخابات  میان دوره  ای مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

زمینه و اقدامات  قانونی  و اجرایی برای هر چه بهتر برگزار شدن این انتخابات فراهم شده است  و همه چیز حکایت از برگزاری انتخاباتی  پر شور و در عین حال رقابتی  دارد . این واقعیتی است که  محافل خبری و  سیاسی در سطح منطقه ای و بین المللی به آن اذعان دارند .  البته هنوز رقابت ها رسما" آغاز نشده ،  چون مراحل تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری  از سوی شورای نگهبان در حال انجام شدن است و باید  تا اعلام نهایی و قطعی نامزدهای این انتخابات که بین  پنج  تا ده روز طول می کشد  منتظر ماند .

البته بررسی ها و نظارت های این چنینی در انتخابات  فقط مختص ایران نیست و نهادهای مشابه شورای نگهبان ایران  در بسیاری دیگر از کشورها  وجود دارد که همین وظیفه را دارند . برخی از آنها در حیطه دادگاه های  قانون اساسی هستند و برخی هم در پارلمان ها تعریف شده‌اند. اما از این موضوع که بگذریم ، آنچه این روزها  از نگاه رسانه ها نیز پنهان نیست شور انتخاباتی است که ایران در این زمینه  شهرت  خاصی یافته و بعنوان یک الگو مورد توجه بسیاری از تحلیلگران واقع شده است.

در واقع این ویژگی، یعنی شور و نشاط  انتخاباتی یکی  سوژه های  داغ  رسانه هایی  است که از این منظر به انتخابات در ایران نگاه می کنند .در واقع این نگاه ؛  نگاه دقیقی است  چرا که سرنوشت انتخابات در ایران را برخلاف آنچه برخی رسانه ها و یا تحلیلگران عنوان می کنند ؛ طیف ها و جریان های سیاسی  با تقسیم بندی های سلیقه ای  مانند  اصوالگرا و یا اصلاح طلب رقم نمی زنند.

شاید گرایش های این چنینی در جایی بتواند  آرا  را به سمت یک نامزد  بیشتر جذب کند و بر هیجان انتخابات بیافزاید ؛ اما آنچه در نهایت سرنوشت انتخابات را رقم می زند ، تصمیم  و رای مردم است .رایی که  نشانه توجه مردم به سرنوشت سیاسی و آینده نظام و اعتماد به برنامه  وعده های انتخاباتی یک  نامزد است  فارغ از اینکه متعلق به کدام  طیف ها و یا جریان سیاسی باشد.

ملت ایران در هر انتخاباتی به وظیفه و تکلیف خود به درستی وبه شایستگی عمل کرده و درعین حال با دادن رای به نامزد مورد نظرش از حقوق شهروندی خود صیانت کرده است . این واقعیتی است که در هر انتخاباتی می توان بدون واسطه و مستقیم آن را دید . به همین دلیل است که  تقریبا"همه رسانه‌ها با سلایق مختلف و اهدافی که دنبال می‌کنند، در یک موضوع اتفاق نظر دارند و اینکه حضور مردم در هر انتخاباتی و یا در هر عرصه ای که حضورشان ضروری بوده ؛ اگاهانه و با احساس تکلیف و مسوولیت ودر عین حال با شور و نشاط  بوده است.

این  شور و شوق در پای صندوق‌های رای  بارها حجم قابل توجهی ازبرنامه ها و گزارش های رسانه ای خارجی را بخود  اختصاص داده است  . البته طبیعی است که احزاب و  جریان‌های سیاسی  در این کارزار انتخاباتی تمرکز خود را بر روی چالش ها و نقد  و تحلیل مسایل روز قرار دهند. چنانکه اکنون ازاین منظر  شاهد رقابت هایی هستیم .اما آنچه  در ورای این بحث ها و رقابت های انتخاباتی برای آحاد جامعه  به عنوان  صاحبان اصلی انتخابات  اهمیت دارد ؛ مشارکت  به معنای واقعی است .از اینرو آنچه  همواره در انتخابات درنظام جمهوری اسلامی تعیین کننده بوده  و همچنان نیز خواهد بود ، رای مردم است.

کلیدواژه