هفتمین نشست کمیسیون برجام در وین،  در فضایی مملو از بدعهدی های امریکا 
(last modified 1396-02-05T13:37:44+00:00 )
ثور 05, 1396 18:07 Asia/Kabul
  • هفتمین نشست کمیسیون برجام در وین،  در  فضایی مملو از بدعهدی های امریکا 

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز سه شنبه با حضور ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک و نماینده عالی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین اتریش تشکیل شد.

کمیسیون مشترک برجام بر نحوه اجرای برجام نظارت دارد و در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه ایران، کشورهای گروه پنج به‌علاوه یک (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) و نماینده عالی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

«سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه ایران که ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را برعهده دارد، روز سه شنبه گفت؛گزارشهای مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها ثابت کرده که ایران برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را به دقت اجرا کرده و همواره به تعهداتش پایبند بوده است اما طرف مقابل در اجرای برجام به تعهداتش عمل نمی کند. وی پیشتر نیز در باره  اهداف  و موضوعات این نشست  گفته بود که در وین  همه موارد بدعهدی، تعلل و مقابله‌جویی دولت آمریکا درباره برجام را مطرح و پیگیری خواهد کرد.

درخواست ایران برای خرید 950 تُن کیک زرد از قزاقستان طی یک دوره سه ساله نیز که با مخالفت انگلیس روبه‌رو شده از دیگر موضوعات مطرح در دستور کار نشست کمیسیون مشترک برجام است.

این نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از روی کار آمدن دولت جدید «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا است  که با مرور بد عهدی های امریکا  شروع شد .
با گذشت نزدیک به دو سال  از امضای برجام ، تحرکات امریکا نشان می دهد بهانه جویی و عهد شکنی ها ، یک روز در کنگره و کاخ سفید و روزی دیگر در لابی های صهیونیستی دنبال می شود.
برجام  البته دارای نقاط مبهم و ضعف‌های ساختاری و مواردی است که در صورت پیگیری  نکردن دقیق ،‌ می‌تواند به زیان  حال و آینده‌ ایران منجر شود.

دو  سال پیش هنگامیگه توافقنامه  مربوط به برنامه  جامع اقدام مشترک /برجام / میان ایران و گروه 5+1 امضا شد ،  حضرت آیت  الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در پاسخ به نامه "حسن روحانی"رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام ، با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن برخی از شش دولت طرف مذاکرات هسته ای ، تأکید کردند لازم است متنی که فراهم آمده است با دقت ملاحظه شود و در مسیر قانونی پیشبینی شده قرار گیرد .
امروز  بدعهدی و اقدامات امریکا نشان  می دهد که  بی اعتمادی ایران در این باره  نگاه درستی بوده است .زیرا  برخی طرف های برجام  پیوسته در پی فرصت هستند تا  به هر بهانه ای  سیاست فشار بر ایران را  ادامه دهند

اکنون باید دید  هفتمین  کمیسیون برجام در وین که با حضور معاونان  وزرای خارجه شش کشور طرف برجام و ایران تشکیل شده است  چگونه با بدعهدی های طرف های برجام برخورد خواهد کرد .

آیا  آنگونه که معاون  وزیر امور خارجه ایران در دیدار روز دوشنبه  خود با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، خاطر نشان کرد  ؛ آژانس بین المللی  انرژی اتمی  به  وظیفه‌ اش در رفع موانع و مشکلاتی که اکنون از جانب امریکا و انگلیس  بر سرراه اجرای برجام پیش آمده است بدرستی عمل خواهد کرد .در شرایط فعلی  اینگونه به نظر می رسد که  امریکا  قصد دارد رویکرد خصومت ورزانه آشکارتری  درقبال  تعهداتش نسبت به برجام  اتخاذ کند ، اما قطعا  چنین رویکردی هزینه های متقابل دارد .

کلیدواژه