حمله طالبان به پایگاه بزرگ نظامی در ولایت بلخ؛ مایه شرمساری دولت های افغانستان و امریکا
(last modified 1396-02-05T13:51:26+00:00 )
ثور 05, 1396 18:21 Asia/Kabul

حمله طالبان به پایگاه بزرگ نظامی در ولایت بلخ مایه شرمساری بزرگی برای دولت های افغانستان و امریکا است

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: حمله طالبان به پایگاه بزرگ نظامی در ولایت بلخ مایه شرمساری بزرگی برای دولت های افغانستان و امریکا است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: چگونه ده تروریست وارد یک پایگاه بزرگ نظامی سی هزار نفری می شوند، ساعت ها می جنگند و تلفات بزرگی هم به بار می آورند. برای امریکایی ها هم مایه شرمساری است که به گفته خودشان میلیاردها دلار مصرف کردند تا نیروهای افغان روی پای خود بایستند و برای دفاع از مردم و کشورشان آماده شوند، در حالی که حتی توان دفاع از خود را پیدا نکرده اند.

وی در رابطه با دلیل این حمله طالبان به این پایگاه نظامی عنوان کرد که طی هفته های اخیر دو والی نام نهاد طالبان در حملات هوایی امریکا در شمال افغانستان کشته شدند و به تصور طالبان حملات علیه این افراد از همین مکان نظامی سازماندهی شده بود. از اینرو به نظر می رسد این حمله طالبان و کشتار سربازان اردو برای انتقام گیری صورت گرفتهکه تعداد کشته ها و زخمی های حادثه هم بسیار بیشتر از 200 نفری است که اعلام شده است.

به گفته مژده چند روز پیش هم وزیر مستعفی دفاع به طالبان هشدار داده بود که جنگ را کنار بگذارند در غیر اینصورت نابود خواهند شد، امریکا هم بمب بزرگی را به بهانه حمایت از دولت افغانستان در برابر تروریست ها در ولایت ننگرهار پرتاب کرد که اینگونه اقدامات نتایج خوبی نداشته و مشکلات را بیشتر می کند.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: تلاش هایی وجود دارد که تروریست ها در شمال افغانستان هم مستقر شوند و دیدگاه هایی مطرح می شود که گویا قرار است داعش در شمال و طالبان در جنوب افغانستان مستقر شوند و طالبان هم به این خاطر با تمام قوا توجه خود را به سمت شمال این کشور معطوف کرده اند زیرا می دانند که در جنوب امکان استقرار داعش نیست اما می خواهند از نفوذ این گروه در شمال افغانستان جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: کشورهای منطقه هم به نوعی درگیر مساله افغانستان شده اند، به عنوان نمونه روسیه تلاش می کند که یک همگرایی منطقه ای را به منظور ختم جنگ در افغانستان بوجود آورد، این تلاش ها ضروری است اما امریکایی ها هنوز بر جنگ و ادامه ناامنی در افغانستان پافشاری دارند و به اعمالی هم دست می زنند که جز دوام ناامنی ها و بحران نتایج دیگری نخواهد داشت.

 

کلیدواژه