حساسیت و توان لازم برای مبارزه با فساد اداری و مالی در افغانستان وجود ندارد
(last modified 1395-05-23T07:48:06+00:00 )
اسد 23, 1395 12:18 Asia/Kabul

فساد اداری و مالی در افغانستان وجود دارد اما حساسیت و توان لازم برای مبارزه با آن مشاهده نمی شود

استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: فساد اداری و مالی در دستگاه های دولتی و نهادهای خصوصی در افغانستان وجود دارد اما حساسیت های لازم برای مبارزه با آن مشاهده نمی شود.

سیف الدین سیحون استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حساسیت هایی که در گذشته بود در حال حاضر دیده نمی شود، مادیگرایی و توجه به مسایل مالی بیشتر و حساسیت ها نسبت به مساله فساد کمتر شده است.

وی با اشاره به اظهارات احمد ضیاء مسعود نماینده ویژه رئیس‌جمهور افغانستان در امور حکومت داری خوب که سیستم اداری در این کشور را ضعیف خوانده و تأکید کرده که افغانستان شاهد از بین بردن فساد اداری نیست و قدرتمندان در امور دولتی و اداری این کشور حضور دارند گفت: این اظهارات چیز تازه ای نیست اما سخن اینجاست که وی به عنوان یک مسوول تخصص خاصی در این رابطه ندارد که بتواند دیدگاه ها و یا راهکارهای خاصی را ارایه کند.

به گفته این کارشناس افغان آقای مسعود و تیم وی در وهله اول قادر به تحلیل تئوریک مساله فساد در افغانستان نیست و امکانات و ابزار مبارزه با این پدیده هم در درون دستگاه دولتی افغانستان وجود ندارد.

سیف الدین سیحون عنوان کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه پدیده فساد اداری و مالی در درون دستگاه حکومتی افغانستان مشهود است اراده و جرات لازم برای مبارزه با آن وجود ندارد و حتی روابط پیچیده موجود در درون حکومت خود باعث نهادینه شدن این پدیده شده است و در دولت افغانستان هم بیشتر شعار مبارزه با فساد اداری و مالی مطرح می شود تا اینکه رویکرد عملی برای مبارزه وجود داشته باشد ضمن اینکه دولت و نهادهای عدلی و قضایی توان این مبارزه را ندارند.

این صاحبنظر افغان یادآور شد که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان مکانیزم هایی را برای شفافیت کارها روی دست گرفته، اصلاحاتی را در ساختارها ایجاد کرده و قراردادها را منطقی تر کرده است اما تاکید کرد که این مسایل در بحث مبارزه با فساد بسیار پیش پا افتاده است. زمین خواری، غصب زمین های دولتی، انتصاب افراد غیر شایسته به پست های دولتی و توزیع این پست ها بر اساس رابطه ها از جمله موارد فساد موجود است که در حال حاضر کسی توان مقابله با آن را ندارد.

وی اضافه کرد: از اینرو شعارهای مبارزه با فساد اداری و مالی در افغانستان هم بیشتر در مورد مسایل روبنایی، مقطعی و تبلیغاتی و در رابطه با برخی ادارات است و روند برخورد قاطع با این پدیده تاکنون شکل نگرفته و اگر هم بگیرد در حال حاضر توان عملی کردن آن وجود ندارد.

 

کلیدواژه