گفتگوی روسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان
(last modified Sun, 07 May 2017 03:48:05 GMT )
ثور 17, 1396 08:18 Asia/Kabul
  • گفتگوی روسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان

محمد اشرف غنی و امامعلی رحمان روسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان در گفتگویی تلفنی درباره همکاری دو جانبه تبادل نظر کردند.

رحمان و غنی در این تماس تلفنی در مورد همکاری‌های امنیتی، نظامی و فنی از جمله در بخش مبارزه علیه تروریسم، افراط ‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و تأمین امنیت در مناطق هم مرز تاجیکستان و افغانستان  گفتگو کردند.

رؤسای جمهوری افغانستان وتاجیکستان توافق کردند در مبارزه علیه تروریسم و افراط‌گرایی به طور مشترک اقدامات مؤثری انجام دهند.

رئیس جمهور تاجیکستان دراین گفتگو تاکید کرد، استقرار صلح و ثبات در افغانستان عامل اصلی امنیت در کل منطقه است و مقامات دوشنبه برای تأمین ثبات در منطقه از همه ظرفیت های خود استفاده می کنند.

گفتگوی تلفنی روسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان درشرایطی انجام شده که که درهفته های اخیر تحرکات طالبان در ولایت بدخشان با تصرف منطقه زیباک در مرز با تاجیکستان موجب تشدید نگرانی مقامات دوشنبه از تسری فعالیت های تروریستی به این کشور شده است.

به همین دلیل است که درسال های اخیر بارها مقامات مختلف تاجیکستان با دولت افغانستان درباره راههای همکاری برای مقابله با تهدیدهای مشترک با یکدگیر گفتگو کرده اند.  

مقامات دوشنبه علاوه بر هراس از کشیده شدن دامنه فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان از جمله طالبان و داعش به تاجیکستان، نگران ترانزیت مواد مخدر ازافغانستان به آن کشور هستند که هدف مافیای مواد مخدر دست یابی به روسیه و حتی انتقال مواد مخدر به اروپا است.

کارشناسان می گویند، با توجه به وجود برخی گروه های افرطی  در تاجیکستان این احتمال وجود دارد که این گروه ها برای پیشبرد اهداف خود در این کشور زمینه را برای ورود تروریست ها از افغانستان شامل گروه های طالبان و داعش فراهم کنند و اقدامات تروریستی در اثر همگرایی این گروه ها ضد دولت دوشنبه تشدید شود.

به همین دلیل است که رئیس جمهوری تاجیکستان از دو سال گذشته طرح تقویت امنیت مرزهای مشترک با افغانستان را با فراخوانی نیروهای ذخیره ارتش آن کشور برای حضور در مناطق مرزی را به اجرا در آورده است.

دوشنبه امیدوار است با تقویت تدابیر امنیتی درمرز مشترک با افغانستان، ورود تروریست ها و ترانزیت مواد مخدر از این کشور به داخل تاجیکستان را مهار کند.

با وجود امضای توافقنامه همکاری اطلاعاتی بین کابل ودوشنبه اما برخی منابع در دولت های افغانستان و تاجیکستان می گویند، هنوز این همکاری مهم که تاثیر بسزایی در مبارزه با تروریسم  و مواد مخدر دارد، به خوبی شکل نگرفته است.

ادامه تحرکات تروریستی در مرزهای مشترک و تردد تروریست ها از خاک افغانستان به تاجیکستان وبالعکس، یکی از دلایلی است که نشان می دهد همکاری اطلاعاتی این دو کشور که منجر به اقدامات پیشگیرانه و موثر در مقابله با تهدید مشترک تروریسم و مواد مخدر بشود، مطابق با انتظارات متقابل درحد قابل قبولی نیست.

 به نظر می رسد، افغانستان و تاجیکستان برای همکاری در مبارزه با تهدیدهای مشترک علاوه بر به اشتراک گذاری اطلاعات خود در بخش تروریسم و مواد مخدر، به اقدامات عملیاتی مشترک ضد عوامل تروریستی و باندهای سازمان یافته مواد مخدر نیاز دارند. مسئله ای که روسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان با درک این خلاء و آثار منفی آن در گفتگوی تلفنی با یکدیگر، بر ضرورت آن تاکید کرده اند.

کلیدواژه