ایران، همسایه قابل اعتماد برای افغانستان
(last modified 1396-02-23T13:54:55+00:00 )
ثور 23, 1396 18:24 Asia/Kabul
  •  ایران، همسایه قابل اعتماد برای افغانستان

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرگزاری صدای افغان (آوا)، روابط تهران و کابل را دوستانه و رو به رشد خواند و گفت: سفر اخیر و کوتاه وزیر خارجه ایران به کابل مفید و سازنده بود.

قاسمی در این گفت وگو ضمن تاکید بر گسترش روابط ایران و افغانستان، ابراز امیدواری کرد: افغانستان با حفظ استقلال خود، بدون دخالت دیگران و با همکاری‌های مشترک، در یک مسیر درست حرکت کند، با تروریسم مبارزه شود و فضایی برای رشد و توسعه اقتصادی این کشور مهیا گردد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، اگر افغانستان بتواند در مسیر توسعه اقتصادی قرار گیرد، خود یک نوع مبارزه با تروریسم نیز خواهد بود.

ایران و افغانستان، دو کشور همسایه و دارای مرز مشترک هستند. اشتراک‌های زبانی، فرهنگی و مذهبی – تاریخی ملت‌های ایران و افغانستان، روابط آنان را عمیق کرده است. ایران و افغانستان حوزه‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌ها دارند. مسأله امنیتی، مرزی، مسائل زیست محیطی، آب، مبارزه با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، مبارزه با مواد مخدر، بحث ترانزیت و راه و بحث بندر چابهار، مهمترین حوزه‌های همکاری ایران و افغانستان را تشکیل می‌دهد. در این میان؛ بحث امنیت، مبارزه با تروریسم و قاچاق موادمخدر بر مباحث دیگر تاثیرگذار است و ایران و افغانستان به عنوان دو کشور هم‌مرز از تحولات همدیگر تاثیر می‌پذیرند.

ناامنی در افغانستان، موضوعی صرفا داخلی نیست و بحران امنیت این کشور، منطقه‌ای است و بر دیگران تاثیر می‌گذارد و در چنین شرایطی، ایران به عنوان همسایه افغانستان با دقت تحولات این کشور را رصد می‌کند. در همین چارچوب «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، یکشنبه هفته گذشته به کابل رفت و با «صلاح الدین‌ربانی»، وزیر خارجه افغانستان و دیگر مسوولان عالیرتبه این کشور درباره روابط دوجانبه و مبارزه با تروریسم گفت و گو کرد.

وزیران خارجه ایران و افغانستان 

ظریف در نشست خبری مشترک به همراه صلاح‌الدین ربانی در کابل گفت: برای مقابله با تروریسم، افراطی‌گری و مواد مخدر باید تلاش مشترک وجود داشته باشد؛ همچون گذشته تحرکاتی برای تقویت افراطی‌گرایی و افزایش خشونت در این منطقه وجود دارد که برای همه زیان‌آور است.

افغانستان هم مانند دیگر مناطق محل حضور گروه‌های مختلف تروریستی از جمله داعش است. تقویت تروریست‌ها در افغانستان به معنای افزایش ناامنی است و در چنین وضعیتی، زمینه برای توسعه اقتصادی این کشور فراهم نخواهد شد. تداوم این شرایط، به ضرر ثبات سیاسی،  ملت و دولت این کشور و کشورهای منطقه به ویژه همسایگان افغانستان است.

بحران ناامنی در افغانستان با روش سیاسی و همکاری جمعی و مشترک کشورهای منطقه به ویژه مشارکت همسایگان این کشور قابل حل است و بدون توجه به این رویکرد منطقه‌ای، «امنیت پایدار» در افغانستان برقرار نمی‌شود و باید به دلایل ریشه‌ای بحران ثبات، امنیت و توسعه در این کشور توجه کرد.  

در همین زمینه؛ «رسول موسوی» کارشناس مسائل سیاسی «بحران ثبات» را «چالشی داخلی»؛ «بحران امنیت» را موضوعی منطقه‌ای و «بحران توسعه» افغانستان را موضوعی بین المللی می‌داند و معتقد است: بحران امنیتی، سیاسی و اقتصادی افغانستان با فعالیت‌های نظامی گروه طالبان، القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و همچنین با ادامه اختلافات بین نخبگان حکومتی و مدیران مناطق مختلف ادامه خواهد داشت.

رسول موسوی، کارشناس و مشاور وزیر خارجه ایران 

موسوی تصریح کرد: تلاش برای برقراری امنیت در افغانستان با تکیه بر قدرت نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و فراموش کردن اهمیت و نقش کشورهای منطقه و همسایگان، یکی از اشتباهات در این زمینه بوده است.

در چنین شرایطی؛ جمهوری اسلامی ایران با احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان، تحولات امنیتی و سیاسی این کشور را پیگیری می‌کند. ایران همواره آمادگی خود را برای حل بحران افغانستان اعلام کرده است و در این چارچوب، سیاستی روشن و به نفع منطقه دارد. ایران حضور بیگانگان در منطقه را عامل ناامنی می‌داند و توجه به ظرفیت همسایگان افغانستان، تنها راه برون رفت این کشور از بحران است.

کلیدواژه