قدرت موشکی ایران تحت تاثیر هیچ عاملی قرار نمی گیرد
(last modified 1396-03-01T06:02:48+00:00 )
جوزا 01, 1396 10:32 Asia/Kabul
  • قدرت موشکی ایران تحت تاثیر هیچ عاملی قرار نمی گیرد

«سردار سرتیپ مسعود جزایری» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز یکشنبه در واکنش به سخنان «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در باره توان موشکی ایران ، تصریح کرد: در شرایط امروز جهانی و منطقه، تداوم و سرعت دهی و عمق بخشی به اهداف دفاعی، ازجمله سیستم‌های دفاعی موشکی از اولویت‌های ایران محسوب می‌شود.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در واکنش به پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران، به وی توصیه هایی کرده  و از جمله خواسته است آزمایش‌های موشکی ایران را متوقف کند.

سوال این است که امریکا بر چه  اساسی  توان دفاعی و قدرت بازدارنگی ایران را  تهدید برای امنیت منطقه عنوان می کند ،در حالیکه خود با فروش صدها میلیارد دلار سلاح از جمله سامانه های موشکی پیشرفته  به عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه ؛ در حال نا امن سازی منطقه است ؛ و آیا مطابق کدام کنوانسیون بین المللی داشتن موشک بعنوان یک  سلاح دفاعی متعارف و بازدانده ؛ تهدید محسوب می شود ؟

شکی نیست که داشتن توان دفاع موشکی بخشی از ظرفیت های متعارف دفاعی محسوب می شود وهیچگونه منع بین المللی ندارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در همین  چارچوب و با توجه به سطح تهدید ها، راهبرد دفاعی خود را بر مبنای بازدارندگی تنظیم کرده است. جمهوری اسلامی ایران اقتدار خود را برخلاف دیگر قدرت های بزرگ جهان در داشتن سلاح های کشتار جمعی اعم از اتمی، شیمیایی و میکروبی تعریف نکرده است و  مطابق موازین انسانی و دینی  استفاده از سلاح کشتار جمعی را حرام می داند . موضع شفاف ایران در این خصوص بعنوان سند رسمی در سازمان ملل متحد نیز ثبت شده است . بنابراین ،  ایران اعتقادی به  سلاح اتمی و یا ساخت موشک با توان حمل کلاهک اتمی بعنوان یک عامل بازدارنده ندارد و اینگونه تسلیحات  جایگاهی در دکترین نظامی ایران  ندارند .اما بدیهی است که  داشتن امنیت  در عالیترین سطح مورد  تاکید ایران است.چنانکه پیشتر نیز  سردار  دهقان وزیر دفاع ایران تاکید کرده است ،برنامه‌های ایران در حوزه موشکی مشخص است  و کسی نمی‌تواند در آن دخالت کند.

شکی نیست که هدف مقام های کاخ سفید از این  فضا سازی ؛ نا امن جلوه دادن منطقه و به تبع ان  ترغیب کشورهای عربی منطقه به خرید های کلان  تسلیحاتی است و این هدف را با تشدید جریان ایران هراسی دنبال می کند  . امریکا این ادعا را پیش از این  نیز در شورای امنیت  مطرح و سعی کرده بود ارتقای  توان  موشکی ایران  را نقض برجام  معرفی کند، اما به هدفش نرسید. زیرا شورای امنیت سازمان ملل  در پی امضای توافقنامه هسته ای بین ایران و گروه  5+1 (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه المان ) با تصویب  قطعنامه ای  به صراحت اعلام کرد ؛ فعالیت های نظامی مشروع و متعارف از سوی ایران منعی  ندارد. با این حال  تحرکات امریکا در جهت تهدید نشان دادن توان موشکی ایران همزمان با سفر دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به عربستان  ابعاد تازه ای بخود گرفته است.

 امریکا با این تحرکات سعی دارد اقتدار دفاعی ایران را با چالش مواجه سازد؛ هدفی که هرگزبه ان دست نخواهد. واقعیت این است که  دشمنان، قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران را درک کرده‌اند وبه همین علت برنامه موشکی ایران را تهدید امنیتی  معرفی می کنند . آنگونه که سردار جزایری، معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت؛ انتظارات وزیر خارجه آمریکا از رئیس جمهوری ایران، حاکی از نادانی و ناآگاهی مقامات آمریکا از جمهوری اسلامی ایران است . سردار جزایری تاکید کرد؛اهداف و سیاست های دفاعی ایران از یک روند مشخص پیروی می کند که نمی تواند تحت تاثیر هیچ عاملی قرار گیرد.

کلیدواژه