جوزا 01, 1396 12:41 Asia/Kabul

اگر خارجی ها در امور افغانستان دخالت نکنند، افغان ها خودشان می توانند صلح و امنیت را در کشور خود برقرار کنند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اگر خارجی ها در امور افغانستان دخالت نکنند، افغان ها خودشان می توانند امور خود را به پیش برده و صلح و امنیت را در کشور خود برقرار کنند.

دکتر مسعود متین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد تصمیم دولت امریکا مبنی بر افزایش نیروهای نظامی آن کشور در افغانستان اظهار داشت: امریکایی ها از یکسو افغان ها را می کشند، آن ها را بمباران می کنند، به طالبان و داعش کمک می کنند در حالیکه داعیه حقوق بشر دارند و از سوی دیگر به خاطر کشته شدن نیروهای افغان اشک تمساح می ریزند و به بهانه کمک می خواهند نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهند.

وی افزود: اگر در امور افغانستان دخالت نشود، افغان ها خودشان مانند یک سیل خروشان کسانی را که بر سر قدرت هستند، از جایشان بر می دارند زیرا هیچ یک از آن ها توانایی حل مشکلات افغانستان را ندارند.

به گفته متین هر دخالتی که در افغانستان می شود اوضاع را متشنج تر می کند، هر اسلحه ای که به این کشور می آید و هر گلوله ای که می آید به خاطر کشتن افغان ها است. امریکایی ها هم بازی را شروع کرده اند که توسط آن می خواهند به دیگر کشورها نفوذ کنند و هدف شان تنها افغانستان نیست.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: آن ها می خواهند از افغانستان به عنوان یک سکوی پرش و سپر دفاعی استفاده کنند و بدین ترتیب در میدان رقابت کشورهای بزرگ این افغان ها و افغانستان است که قربانی می شوند، بنا بر این مردم افغانستان با حضور سربازان خارجی در کشور خود موافق نیستند.

وی اضافه کرد: دونالد ترامپ هم رئیس جمهوری است که می خواهد چهره واقعی امریکا را بدون نقاب به نمایش بگذارد، دیگر رؤسای جمهوری امریکا پیش از این نقابی بر چهره می زدند تحت عنوان کمک به سایرین، دفاع از حقوق بشر، مبارزه با تروریزم و امثال این ها و از این طریق در امور کشورها دخالت می کردند اما ترامپ مستقیماً دخالت می کند و افزایش نیرو در افغانستان هم نشانه ای از این دخالت ها است.

 

کلیدواژه