سیاست عربستان، تنش‌سازی در منطقه برای فرار از واقعیت
(last modified Mon, 05 Jun 2017 09:25:38 GMT )
جوزا 15, 1396 13:55 Asia/Kabul
  • سیاست عربستان، تنش‌سازی در منطقه برای فرار از واقعیت

عربستان با صدور بیانیه ای با اعلام قطع  روابط سیاسی خود با قطر ادعاها و اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است. در بیانیه ی عربستان، قطر به حمایت از گروه هایی متهم شده که در ولایت شرقی عربستان و نیز بحرین فعالیت می کنند.

در بیانیه عربستان این گروه ها ، تروریست های تحت حمایت ایران خوانده شده اند که به ادعای ریاض در پی ضربه زدن به ثبات و امنیت عربستان هستند.  بحرین، امارات و مصر هم  اعلام کرده‌اند به خاطر آنچه آنان حمایت قطر از تروریسم و دخالت در امنیت ملی شان نامیده‌اند، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع می‌کنند.

مطرح شدن اتهاماتی در این سطح  می تواند دلایل و انگیزه های متعددی داشته باشد . از جمله این دلایل توجیه مداخله نظامی غیر منطقی عربستان در بحرین و دفاع از ادامه جنگ بی حاصل در یمن است که نه تنها این کشور بلکه شمار دیگری از کشورهای عربی منطقه از جمله امارات و قطر را در گیر چالش های زیادی کرده است . عربستان مداخله در بحرین را تحت عنوان همبستگی با کشور دوست (بحرین)  که در معرض حملات و اقدامات گروههای تروریستی تحت حمایت قطر قرار دارد، عنوان کرده است .در حالیکه  مسئله بحرین  سرکوب خونین  مطالبات مشروع مردم بحرین است که با بی منطقی پاسخ داده شده است .  ریاض همین خطا را  در یمن هم تکرار کرده و  در ابعادی بزرگتر و با فجایعی به مراتب  گسترده تر جنگی  ویرانگر را بر مردم یمن تحمیل کرد.

عربستان حتی در مورد مسایل داخلی خود نیز سعی کرد با مشت آهنین به مطالبات مشروع مردم  خود پاسخی غیر منطقی بدهد و تصور می کرد  که با سرکوب و زندانی کردن و اعدام شیخ نمر روحانی سرشناس عربستان می تواند  اوضاع را تثبیت و صدای اعتراضات  مردمی را خاموش کند. رفتار عربستان با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز از همین طرز تفکر غلط ناشی می‌شود.

عربستان باید این واقعیت را بپذیرد که برای همیشه نمی‌تواند با دلارهای نفتی  همسیگان خود از جمله  قطر  را به  پایبندی  غیر منطقی از تصمیمات  و جاه طلبی های ویرانگر ریاض وادار کند. مخالفت با  تصمیمات عربستان  نتیجه اشتباهات ریاض است.  موضع  قطر در واقع نشانه وجود شکاف و فاصله گرفتن از عربستان است و معنایش این است که  سیاست ها  و نقش هایی که عربستان  برای هریک از کشورهای  عضو شورای  همکاری  تعریف کرده است؛ مورد پذیرش نیست  . همانگونه که عمان نیز  انتقادهایی را متوجه سیاست های ریاض کرده است . عربستان اما سعی دارد این مخالفت ها را به شیوه دیگری تفسیر کند . در حالیکه بعد از شکست عربستان درحمایت از گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و بی نتیجه بودن حملات عربستان در یمن اکنون مشخص  است  که ریاض  بدنبال  اجرای نقشه جدیدی در منطقه است که بعد از سفر اخیر ترامپ به عربستان و امضای خرید های بیش از یکصد میلیارد دلاری  سلاح کلید خورد.

مقام‌های عربستان در سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض  با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه ، بوضوح  نشان دادند   که بدنبال تنش سازی تازه ای در منطقه هستند   . البته  قطر نیز در بسیاری از این خطاها  در کنار عربستان قرار داشته اما اکنون این جریان در قالب اختلافات  ریاض و دوحه از کنترل خارج شده است.  در هر حال ریشه این مسئله را می بایست در دسته‌بندی‌های  تازه ای دید که  با دست امریکا و اسراییل و نقش مستقیم عربستان طراحی شده است.

اظهارات همزمان ؛ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی  که گفته است  کشورهای عربی دیگر به اسرائیل به چشم یک دشمن نمی نگرند؛ موید این جریان پنهان است.
نتانیاهو روز یکشنبه در اجلاس کشورهای غرب آفریقا در شهر مونروویا در لیبریا گفت بسیاری از کشورهای عربی مدتهاست که به اسرائیل به عنوان یک دشمن نمی نگرند؛ آنها به اسرائیل به عنوان متحد خود می نگرند و این تغییر در جهان عرب موضوع جدیدی است. این اظهارات معنایش این است که رویای رژیم صهیونیستی  برای ایجاد اختلافات در منطقه با کمک عربستان  و  امریکا در حال تعبیر شدن است.

کلیدواژه