جوزا 23, 1396 15:44 Asia/Kabul
  • گزارش آمانو ؛ پایبندی کامل ایران به برجام  و بدعهدی های امریکا

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه و در نخستین روز آغاز نشست فصلی شورای حکام تاکید کرد ،ایران به همه تعهداتش براساس برجام پایبند بوده است. در نشست فصلی شورای حکام که تا روز جمعه 16 ژوئن (26 جوزا 1396) ادامه خواهد یافت ، جدیدترین گزارش آمانو درباره نظارت بر برنامه هسته ای ایران مورد بررسی قرار می گیرد .

دومین گزارش آژانس درباره ایران در سال 2017 با عنوان راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دوم ژوئن (12 جوزا) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت .

روند اجرای برجام به صورت طبیعی پیش می رود ؛اما  کارشکنی ها و بدعهدی های امریکا  در این زمینه موضوعی جدی است که همچنان ادامه دارد .

همزمان با ارائه گزارش جدید آمانو ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  که  به دعوت رسمی دولت نروژ به اسلو سفر کرده است در دیدار با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  تاکید کرد: درصورت ادامه پیمان شکنی آمریکا در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک "برجام"،ایران تدابیر جدید و متناسبی اتخاذ خواهد کرد.  

وزیر امور خارجه ایران  پیش از این نیز پیامی را به صورت کتبی دوبار در چند هفته اخیر در مورد بدعهدی های امریکا و تاثیری که سیاست های مخرب ایالات متحده در این زمینه دارد برای موگرینی ارسال کرده است .سنای آمریکا هشتم ژوئن ماه جاری به کفایت مذاکرات برای تصویب تحریم‌های جدید ضد ایران رای داد ؛  درصورت تائید نهایی این طرح پس از تصویب در مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهوری آمریکا ، تحریم‌های جدیدی ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دوشنبه  در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام و جمعی از مدیران کشور؛ بخشی از بیاناتشان را به  تبیین مسئله بد عهدی های امریکا و برجام   اختصاص دادند. رهبر معظم انقلاب در همین ارتباط یعنی در خصوص  قضیه «برجام» به نامه وزیر امور خارجه ایران به مسئولان اروپایی درباره موارد نقض برجام به‌دست امریکایی ها اشاره کردند و «هیأت نظارت بر برجام» را به دقت و اجرای کامل وظایف خود فراخواندند و افزودند: در پذیرش برجام، شرایط صریحی را بصورت مکتوب مشخص کرده ایم که هیأت نظارت بر برجام باید مراقبت کند تا این شرایط به دقت رعایت شود.

رهبرمعظم انقلاب پیش ازاین نیز در جایی دیگر از سیاست فشار و امتیازگیری توسط آمریکا سخن گفتند و تأکید کردند:« این‌ها قصد دارند تا آخر دوره برجام به همین شیوه کار خود را پیش ببرند و برای بعد از اتمام دوره برجام نیز برنامه دارند.«

روزنامه  واشنگتن پست در یکی از شماره های خود در زمان شروع کار ترامپ رییس جمهوری جدید امریکا درباره آینده برجام نوشت:

«وقتی دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد، انقضای توافق هسته‌ای هم ممکن شد. در جریان کارزار انتخاباتی، ترامپ مرتباً از توافق ایران به بدی یاد می‌کرد. او برخی اوقات متعهد به خروج از آن یا مذاکره مجدد درباره آن شد یا اینکه آن را به طوری شدید و به سختی اجرا کند که شاید این کار باعث فروپاشی توافق شود

«مایکل روبین» تحلیلگر اندیشکده محافظه‌کار و جمهوری‌خواه «بنیاد هریتیج» با تاکید بر لزوم تشدید فشارهای غیرهسته‌ای به ایران به منظور اجبار این کشور به ابطال و خروج از توافق هسته‌ای ،می گوید :

«با تشدید تحریم‌های غیرهسته‌ای و فشار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی بیشتر، ما می‌توانیم آنها (ایرانی‌ها) را مجبور کنیم که دکمه (ابطال برجام) را فشار دهند».

با توجه به این  نگاه ، باید گفت  رفتار امریکا  چندان عجیب و غیر منتظره نیست ،اما آنچه اهمیت دارد لزوم حفظ هوشیاری در مقابل این جریان ها ی مهندسی شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای درفرازی ازبیاناتشان به نکته مهمی دراین خصوص نیز اشاره  و تأکید کردند: 

"..هر جا عرصه کار با بیگانگان است باید با دقت، وسواس و احتیاط کامل وارد شد و در لحن و بیان هم بگونه ای سخن گفت که اعتماد به دشمن در آن احساس نشود، زیرا هم درداخل و هم نزد بیگانگان تأثیر منفی خواهد داشت."

 شکی نیست که عهد شکنی های امریکا در برجام مسئله ای قابل تعمق وجدی است ؛زیرا برجام را نمی توان یکطرفه اجرا کرد. این موضوع پیش ازاین  درنشست کمیسیون مشترک برجام  که دروین  برگزار شد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و درجلسه آینده کمیسیون مشترک برجام ، در ماه ژوییه در باره آن  تصمیم گیری خواهد شد.

کلیدواژه