نمی توان امیدوار بود که امریکا و ناتو گام تاثیرگذاری برای تامین امنیت افغانستان بردارند
(last modified 1396-04-10T13:26:59+00:00 )
سرطان 10, 1396 17:56 Asia/Kabul

نمی توان چندان امیدوار بود که امریکا و ناتو گام بلند و تاثیرگذاری برای تامین امنیت افغانستان بردارند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: نمی توان چندان امیدوار بود که امریکا و ناتو گام بلند و تاثیرگذاری برای تامین امنیت افغانستان بردارند.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با برگزاری نشست اعضای ناتو پیرامون مساله افغانستان و برخی مسایل دیگر اظهار داشت: مردم تقریباً امید خود را برای تامین امنیت از طریق این اجلاس ها از دست داده اند.

رئیس نهضت صلح و سازندگی افغانستان گفت: از سوی دیگر امریکا در نظر دارد که نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهد اما تاکنون تصمیم قاطعی در این خصوص نگرفته است به هر صورت با افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان هم تغییر چندانی رونما نخواهد شد.

وی افزود: طی ماه های اخیر در افغانستان حوادث خونباری رخ داده و فشار مضاعفی بر مردم حتی در ماه مبارک رمضان وارد شده است همه می دانند که پایگاه های تروریست ها در پاکستان قرار دارد و این کشور نمی گذارد که امنیت در افغانستان تامین شود.

به گفته این کارشناس سیاسی برخی از سیاستمداران امریکایی هم این مساله را تائید می کنند که پایگاه های تروریست ها در پاکستان است و در آنجا تقویت می شوند اما دیده نشده که اعلام کنند پاکستان منبع صدور تروریزم به افغانستان و عامل ادامه جنگ در این کشور است.

دلجو حسینی عنوان کرد: به نظر نمی رسد که امریکا و ناتو در خصوص پاکستان به تصمیم نهایی رسیده باشند در حالی که نه تنها افغانستان بلکه برخی دیگر از کشورهای همسایه و منطقه هم از صدور تروریزم از آن کشور رنج می برند. پاکستان هم گاهی بصورت غیر مستقیم ابراز می دارد که اگر به خواسته هایش نرسد به این اقدامات خود ادامه خواهد داد.

این فعال سیاسی بیان داشت در حال حاضر فقط بحث افزایش نیرو در افغانستان مطرح است و امریکا سعی می کند ناتو را تشویق کند تا دوباره نیروها و امکاناتی به افغانستان بفرستد به هر صورت نمی توان چندان امیدوار بود که امریکا و ناتو گام بلندی برای تامین امنیت افغانستان بردارند و برنامه ای پیاده کنند که آغاز روندی جدید برای صلح باشد.

دلجو حسینی گفت: نظر افغانستان هم این است که پاکستان در مسایل این کشور دخالت می کند و تروریست ها از این طریق تجهیز، تقویت و تامین مالی شده و به افغانستان اعزام می شوند که اسناد و مدارک آن هم موجود است. در چنین شرایطی غربی ها اگر بخواهند می توانند با استفاده از این اسناد و مدارک بر پاکستان فشار بیاورند، به هر صورت آنان خودشان هم می دانند که تلاش های صلح در افغانستان تاکنون به جایی نرسیده است.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان هم از این وضعیت و از عملکرد امریکا ناراضی هستند زیرا نیروهای امریکایی و سایر نیروهای غربی به بهانه تامین امنیت در افغانستان حضور دارند اما گام درستی برنمی دارند و مردم روز به روز امنیت خود را بیشتر در خطر می بینند، ناامنی هم ریشه نابسامانی های دیگر از قبیل بیکاری و مشکلات اقتصادی است.

 

کلیدواژه