برخوردهای غیر اصولی افراد وابسته به احزاب در افغانستان همواره مشکل ساز بوده است
(last modified 1396-04-18T13:26:39+00:00 )
سرطان 18, 1396 17:56 Asia/Kabul

برخوردهای غیر اصولی و غیر منطقی افراد وابسته به احزاب در افغانستان همواره باعث بروز مشکلات شده است

کارشناس و روزنامه نگار افغان گفت: برخوردهای غیر اصولی و غیر منطقی افراد وابسته به احزاب در افغانستان همواره باعث بروز مشکلات در این کشور شده است.

نجیب الله مسافر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درگیری خونین نیروهای حزب جمعیت و حزب اسلامی در ولایت تخار در حوزه شمال افغانستان گفت: ولایت تخار از سال ها قبل از امنیت نسبتاً خوبی برخوردار بود اما طی روزهای اخیر شاهد درگیری های خونینی بین طرفداران حزب جمعیت اسلامی و حزب اسلامی بودیم که تعدادی از مردم بیگناه نیز در این میان قربانی شدند.

وی افزود: برخوردهای حزبی در افغانستان معمولاً بصورت منطقی نبوده و سلایق شخصی مد نظر بوده و بصورت غیر منطقی و غیر اصولی از مساله حزب استفاده شده و احزاب به جای اینکه برای عملی شدن قوانین تلاش کنند خودشان قوانین را زیر پا کرده اند.

این روزنامه نگار افغان عنوان کرد: در رابطه با درگیری هایی که در تخار بین دو فرمانده از حزب جمعیت و حزب اسلامی اتفاق افتاده یک نکته این است که این دو خصومت های شخصی و قبلی هم باهم داشته اند.

به گفته مسافر طی سال های گذشته که حزب اسلامی در مخالفت با دولت قرار داشت فرماندهان و افراد سرشناس این حزب هم از قدرت دور بودند و پس از آنکه توافقنامه صلح این حزب با دولت افغانستان به امضا رسید این افراد هم قدرت بیشتری پیدا کرده اند و از این فرصت استفاده کرده و خواسته های غیر منطقی خود را از طریق این قدرت حزبی خود دنبال می کنند.

این کارشناس افغان بیان داشت: شرایط امروز افغانستان این ذهنیت را ایجاد می کند که گویا افغانستان در حال بازگشت به دهه های قبل است، یکی از مشکلاتی که بار دیگر در این کشور مشاهده می شود و تا حدی گسترده هم شده تبعیض نژادی است که حتی ممکن است بار دیگر باعث جنگ های خانه به خانه شده و چالش های جدی را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: برخوردهای سلیقه ای و اعمال غیر قانونی از سوی احزاب و گروه ها و مشکلاتی که طالبان و داعش ایجاد کرده اند می تواند باعث جنگ های فرقه ای و گروهی در آینده نه چندان دور شود که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 

کلیدواژه