سخنان ظریف در شورای روابط خارجی امریکا ؛ نقد خطاهای امریکا در قبال ایران
(last modified 1396-04-27T05:35:11+00:00 )
سرطان 27, 1396 10:05 Asia/Kabul
  • سخنان ظریف در شورای روابط خارجی امریکا ؛ نقد خطاهای امریکا در قبال ایران

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویورک رفته است،‌ بامداد امروز/ سه شنبه /درشورای روابط خارجی آمریکا اظهارات مداخله  جویانه مقام‌های آمریکا در باره ایران را به چالش کشید .

سخنان ظریف تکیه براین واقعیت  داشت که  آمریکا از زمان وقوع انقلاب در ایران، سیاست تغییر نظام را در دستور کار خود داشته است؛ اما باردیگر ضرورت نگاه به گذشته و درس گرفتن از تجربه های تاریخی  را به دولتمردان امریکا خاطر نشان کرد و گفت :

«تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد. آمریکا از تاریخ درس نمی‌گیرد. آمریکا در سال 1332 نظام حاکم را سرنگون کرد و ببینید که چه شد.»

رییس دستگاه دیپلماسی ایران به موضوع تحریم‌های غرب علیه ایران  هم اشاره کرد و گفت: «من اعتقادی به تحریم‌ها ندارم. آنها کارساز نیستند. تحریم‌ برای آمریکا سرمایه نیست، بلکه بدهی است... وقتی آمریکا شروع به تحریم ایران کرد ما فقط 200 سانتریفیوژ داشتیم، اما در زمان  مذاکرات   تعداد سانتیرفیوژهابه  20000 رسید . »

موضوع برجام  نیز محور سوم سخنان ظریف در نقد سیاست های ضد ایرانی امریکا بود .

انتقاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سیاست  های امریکا  در مصاحبه  با  نشریه  آمریکایی «نشنال اینترستNational Interest    نیز تند و صریح بود  .

«محمد جواد ظریف» دراین مصاحبه که روز دوشنبه انجام شد در واکنش   به نقض پی در پی توافق هسته ای از سوی واشنگتن تاکید کرد، اگر نقض عمده‌ای که در برجام به آن ناکارایی قابل‌توجه اطلاق می‌شود روی دهد،  ایران از توافق هسته ای خارج خواهد شد.

امریکا به دو دلیل بر ادامه سیاست های خصمانه اش علیه ایران اصرار می ورزد .نخست آنکه مشکل اصلی امریکا با اصل نظام و انقلاب اسلامی است زیرا آنرا مانعی در مقابل زیاده خواهی های خود می داند که  این  نگاهی واقع بینانه است .  بنابراین دشمنی امریکا با ایران تمام نخواهد شد مگر انکه رفتارو نگاه امریکا تغییر کند .

اما دلیل دوم  در رفتار شناسی  امریکا نسبت به ایران  الگو سازی ایران برای مل های انقلابی و به چالش کشیده شدن حکومت‌های خودکامه‏ در منطقه بوده است .   امریکا بارها سعی کرده است مقابل ایران  بایستد  و بارها به گزینه براندازی  نیز  اندیشده اما موفق نشده است .

 «رکس تیلرسون» Rex Tillerson وزیر خارجه آمریکا  این توهم را اخیرا" در کمیته امور خارجی سنای آمریکا بر زبان آورد و گفت :

« آمریکا از عناصر داخلی در ایران که بتواند به واشنگتن در انتقال صلح‌ آمیز قدرت کمک کند ، پشتیبانی خواهد کرد.» 

جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا هم این توهم را با سخنان خود بیشتر دامن زد .  

ران پاول، سیاستمدار پیشین آمریکایی در برنامه تلویزیونی گزارش آزادی با اشاره به اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران می گوید :

"...تیلرسون ایران را به نقض آزادی‌های مدنی متهم  می‌کند ولی آشکارا از عربستان سعودی حمایت می‌کند و مدعی است که ما باید از آنها حمایت کنیم زیرا آنان مورد اذیت و آزار هستند. معلوم نیست چرا یک خبرنگار از او نمی پرسد؛ شما درباره چه چیزی صحبت می‌کنید؟! آیا به نظر شما سعودی‌ها حامی آزادی‌های مدنی هستند، اما ایرانی‌ها نیستند.؟"

وی با ارائه دو  تصویر از برگزاری مراسم عید پاک در یکی از کلیساهای ایران گفت :

".. ما به تازگی تصاویری از کلیساهای ایران دریافت کردیم که در آن مراسم جشن عید پاک برگزار شده است. این نشان‌دهنده آن است که چه کسی در منطقه بهترین عملکرد را در رابطه با آزادی‌های مدنی دارد. سعودی‌ها یا ایرانی‌ها؟ اما به ما آموزش داده شده است که ایرانیان بسیار شریر و خبیث هستند و هیچ‌گونه مدارایی با سایر ادیان ندارند."

ران پاول به نکته  واقع  بینانه  دیگری هم  اشاره کرد و گفت: "..این مشکل آمریکا است که همواره در جهان به دنبال هیولاهایی برای نابود کردن، می‌گردد. مشکل اصلی این است که ما مشکلات فراوانی در سراسر جهان داریم!"
اقداماتی ازنوع  براندازی نرم از درون  و استفاده از قدرت نظامی و پول برای تغییر ساختارهای درونی در نظام جمهوری اسلامی ازعناصری هستند که مقام های  امریکا را  دچار خطاهای راهبردی کرده است . این همان واقعیتی است که وزیر امور خارجه ایران در شورای روابط خارجی امریکا به بیان ان پرداخت .