قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران ؛غیر قابل مذاکره
(last modified 1396-04-27T11:24:47+00:00 )
سرطان 27, 1396 15:54 Asia/Kabul
  •  قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران ؛غیر قابل مذاکره

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران را دفاعی و غیر قابل مذاکره دانست. «سردار سرلشکر محمد باقری» روز دوشنبه در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، با تاکید براین نکته خاطر نشان کرد : "...ایران با تمرکز بر راهبرد ظرفیت سازی پیش رونده و متراکم دفاعی توانسته است ، ضمن دفاع جانانه از مرزهای کشور و کمک به کشورهای محور مقاومت در مقابله با تروریست های تکفیری، امنیت مثال زدنی را نیز برای مردم خود به ارمغان بیاورد."

توان موشکی ایران  اکنون به  ساختاری متعارف در عرصه دفاعی با قابلیت های راهبردی تبدیل  شده است و  یکی از پایه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. ایران از نظر قدرت بازدارندگی و حتی تهاجمی  ظرفیت آنرا را دارد که مقابل جریان های نا امن کننده درمنطقه بایستد . ایران در عمل اثبات کرده است که  هر تهدیدی را با قدرت پاسخ خواهد داد. حملات تروریستی هفتم ژوئن در تهران یکی از آزمون ها در این عرصه بود که با هدف به چالش کشاندن قدرت بازدارندگی ایران درمقابل تهدید های امنیتی طراحی شده بود.

اما پاسخ  قدرتمندانه  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و هدف قرار دادن یکی ازمراکز اصلی  داعش و اتاق فکراین توطئه تروریستی ، 650  کیلومتر انسوی مرزهای ایران  در خاک سوریه در دیرالزور، محاسبات دشمن را برهم زد .این اقدام قاطع  نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در مقوله  امنیت با هیچکس تعارف ندارد  وامینت خط قرمز ایران محسوب می شود. 

ایران قدرت دفاعی خود را در عرصه  تهدید و یا تجاوزبه کشوری  به رخ نمی کشد اما زمانیکه با  تهدید  مواجه شود و آنجاکه تشخیص دهد  نا امنی ها متوجه امنیت ایران و برهم زننده ثبات در منطقه است در دفع آن لحظه ای تردید نخواهدکرد .

اهمیت این آمادگی و ظرفیت دفاع موشکی ایران زمانی بیشتر قابل درک است که نیم نگاهی به  اهداف و طراحی های امریکا و برخی کشورهای منطقه برای برهم زدن ثبات و آرامش منطقه  و ایران  شود .امریکا در یکدهه اخیر  عملا" وارد چالش های امنیتی با  ایران شده و تلاش کرده است  با راه انداختن  جنگ های نیابتی توسط  عربستان در منطقه  بویژه در سوریه و یمن و عراق محیط پیرامونی ایران را نا امن و نقش ایران در حفظ ثبات جمعی درمنطقه را زیرسوال ببرد .

اما امریکا در این راهبرد موفق نشد زیرا نقش تاثیر گذار ایران در تحولات سوریه و عراق، موقعیت برتر ایران در معادلات منطقه  را اثبات کرد. تا جاییکه مقام ها و تحلیلگران در امریکا اذعان می کنند ایران به یک قدرت بلا منازع در منطقه تبدیل شده است .

«موسسه هادسون در آمریکا که یک اندیشکده تحقیقاتی در پیگیری تحلیل رفتارها و سیاست‌های قدرت‌های بزرگ جهانی است، با ارائه  تحلیلی ؛ قدرت  ایران را در کنار هفت کشور آمریکا، چین، روسیه، ژاپن، آلمان، هند و عربستان، به‌عنوان هشتمین قدرت بزرگ نوظهور جهان معرفی کرده است.»  

هر چند که این دیدگاه در قالب  پروژه ایران هراسی و تهدید نمایی  از قدرت نفوذ ایران در منطقه مطرح می شود . اما در هرحال معنایش این است که   جمهوری اسلامی ایران ، مانعی بر سر راه اهداف شوم و زیاده خواهانه و سلطه طلبانه امریکا در منطقه محسوب می شود . به همین  دلیل امریکا  چشم دیدن  جمهوری اسلامی ایران قدرتمند را ندارد .

 ایران نشان داده است که فارغ از نگاه طایفه‌گری، همواره از قدرت خود در جهت ثبات و امنیت منطقه بهره‌گیری کرده و به جای بی‌ثبات‌سازی کشورها، به کشورهای منطقه جهت مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز، افراط‌ گرایی و تروریسم کمک و یاری رسانده است.

بی تردید موفقیت های کم نظیر ایران درمهار بحران های منطقه ای و نیز توان بالای ایران درعرصه های دفاعی در محاسبات  منطقه ای امریکا به دقت لحاظ  می شود .اما اشتباه  محاسباتی امریکا درارتباط با توان موشکی ایران این است که تصورمی کند برجام و  توافق هسته ای  را می تواند وسیله  چانه زنی در باره توان موشکی و کوتاه امدن  ایران از مواضع اصولی اش قرار دهد .

واقعیت این است که قدرت بزرگ بودن در جهان ، باید با مسوولیت‌پذیری در کمک به ایجاد ثبات و امنیت همراه باشد که  کارنامه  دفاعی و نقش آفرینی  منطقه ای ایران از چنین شاخصی برخوردار است .