اسد 07, 1396 18:14 Asia/Kabul

جنگ در افغانستان جنگ عقیدتی یا جنگ مخالفین نظام با طرفداران آن نیست بلکه جنگ کشورهای متخاصم است

کارشناس و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: جنگ در افغانستان جنگ عقیدتی یا جنگ مخالفین نظام با طرفداران آن نیست بلکه جنگ کشورهای متخاصم است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: برخی کشورهایی که با امریکا دشمنی دارند در میدان افغانستان با آن کشور می جنگند.

وی افزود: اکنون که جنگ در افغانستان شدت پیدا کرده و نیروهای خارجی با نیروهای افغان مانند اوایل ریاست حامد کرزی همکاری می کنند، در صورتی که با خودشان و با نیروهای افغان هماهنگی نداشته باشند باز هم قربانی شدن مردم و تخریب زیرساخت ها را به دنبال خواهد داشت و هیچ نتیجه مثبتی نمی تواند داشته باشد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: گروه هایی که در داخل نیروهای مسلح افغان تشکیلاتی را ایجاد کرده اند در صورتی می توانند موفقت حاصل کنند که نیروهای خارجی با نیروهای افغان هماهنگی داشته باشند، اخیراً باز هم اتفاق افتاده که نیروهای مسلح افغانستان توسط نیروهای خارجی بمباران شده اند، مراسم عروسی و غیرنظامیان باز هم هدف بمباران قرار گرفته اند که نبود هماهنگی لازم را می رساند.

به گفته خروتی اگر این ناهماهنگی ها ادامه داشته باشد، چنانچه اخیراً چند منطقه تحت کنترل مخالفان مسلح دولت قرار گرفته مناطق دیگری نیز توسط آنان تصرف خواهد شد.

وی بیان داشت: بسیاری از کشورها که به نام دوستی و همکاری با افغانستان طی چهار دهه گذشته در این کشور حضور پیدا کرده اند به دنبال اهداف پشت پرده خود بوده اند و این برنامه هنوز هم ادامه دارد و اینگونه نیست که سیاستمداران امریکایی و انگلیسی به فکر منافع افغانستان باشند.

این صاحبنظر افغان گفت: جنگ در افغانستان یک رقابت بسیار قوی سیاسی، اقتصادی و نظامی بین چند کشور مشخص است که هر یک اهداف خاص خود را دنبال می کنند به عنوان مثال افغانستان با ایران روابط بسیار نزدیک و حسنه ای دارد اما عربستان می خواهد این روابط را تخریب کند و حتی به دنبال راه اندازی جنگ شیعه و سنی است که البته موفق نمی شود.

خروتی اظهار داشت: از سوی دیگر روسیه با طالبان روابطی برقرار می کند که این البته به معنی گرایش مذهبی نیست بلکه روسیه از طریق طالبان می خواهد اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی امریکا را در افغانستان هدف قرار دهد.

وی اضافه کرد: موضوعاتی پشت پرده ای وجود دارد و برخی می خواهند جنگ افغانستان به درازا بکشد و کشورهای مشخصی جنگ با یکدیگر را در خاک این کشور پیش ببرند، این جنگ عقیدتی نیست و بارها مشاهده شده کسانی که به نام اعضای طالبان در جنگ ها توسط نیروهای امنیتی دستگیر می شوند حتی نماز خواندن را بلد نیستند.

 

کلیدواژه