نگرانی "عبدالله عبدالله" از تلاش تروریست ها برای ایجاد جنگ مذهبی در افغانستان
(last modified 1396-05-11T10:16:25+00:00 )
اسد 11, 1396 14:46 Asia/Kabul
  • نگرانی

"عبدالله عبدالله" رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در واکنش به انفجار تروریستی در مسجد جوادیه شهر "هرات" اعلام کرد، تروریست‌ها برای ایجاد درگیری مذهبی در این کشور تلاش می‌کنند، اما موفق نخواهند شد.

عبدالله با محکوم کردن حمله تروریستی به مسجد جوادیه در شهر هرات افغانستان اعلام کرد، تروریست‌ها برای اختلاف میان شیعه وسنی در افغانستان تلاش می‌کنند اما مردم این کشور برابر این توطئه‌ها ایستاده اند.

عبدالله تأکید کرد، تکفیریها به هیچ آئین و مذهبی تعلق ندارند و به  ارزش های انسانی و اخلاقی پایبند نیستند و آنها  پاسخ حملات جنایتکارانه خود را دریافت خواهند کرد.

 یک تروریست سه شنبه شب با حمله انفجاری  به داخل بزرگترین مسجد شیعیان در استان هرات افغانستان، پیش از منفجر کردن خود ،نمازگزاران را به گلوله بست که براثر آن چهل  نمازگزار  شهید و هفتاد  نفر دیگر مجروح شدند که حال  10 نفر از آنها وخیم اعلام شده است.

این انفجار هنگام نماز مغرب و عشاء  زمانی که  حدود 300 نمازگزار در مسجد حضور داشتند   بوقوع پیوست .

هرچند تاکنون  فرد و یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما حملات  گذشته به مسجد شیعیان در این شهر را گروه تروریستی داعش به عهده گرفته بود.

حضور داعش در افغانستان که در نزیک به سه سال گذشته روند ناامنی در این کشور را وارد  مرحله تازه ای کرده است،نگرانی ها از توسعه نفوذ و حضور این گروه در افغانستان را بشدت افزایش داده است.به خصوص آنکه داعش علاوه بر حضور درشرق افغانستان بویژه استان ننگرهار، دامنه فعالیت خود را به هرات در شمال وبه کابل پایتخت این کشور رسانده است.

داعش که به تازگی مسئولیت حمله به سفارت عراق در کابل را برعهده گرفت،در صدد است با افزایش ناامنی در مناطق مختلف افغانستان،موقعیت خود را در این کشور تثبیت کند که این مسئله نوعی رقابت با گروه طالبان هم ارزیابی شده است.

 حمله تروریستی داعش به نمازگزاران شیعه در مسجد جوادیه در شهر هرات نشان داد که این گروه تروریستی بخشی از اهداف خود در افغانستان را همانند دیگر کشورها ازجمله در عراق و پاکستان کشتار هدفمند شیعیان تعریف کرده است که ضرورت دارد دولت وحدت ملی افغانستان،در اتخاذ تدابیر گسترده برای حفظ جان شیعیان دراین کشور به موقع عمل کند.

پیرمحمد ملا زهی کارشناس مسائل سیاسی درگفتگو با پایگاه خبری پارس تودی گفته است،یکی از برنامه های داعش برای پیشبرداهداف خود در منطقه از جمله در افغانستان و پاکستان تشدید اختلاف و برخورد بین شیعه و سنی است.

در چنین شرایطی است که هشدار رئیس اجرایی کابینه افغانستان درباره تلاش تروریست ها برای براه اندازی جنگ مذهبی در این کشور،حاکی ازنگرانی های گسترده در خصوص برنامه خطرناک این گروه تروریستی مورد حمایت مثلث غربی،عربی  و عبری برای ایحاد بحرانی جدید در این کشور است که می تواند به شدت بر همزیستی مسالمت آمیز طولانی مدت  پیروان مذاهب گوناگون درافغانستان تاثیر منفی بگذارد.

در حالی که علاوه بر طالبان داعش هم به یکی از گروه های جدی تروریستی در افغانستان تبدیل شده است،عملکرد مخرب،ضعیف و پر اشتباه آمریکا و ناتو در مهار تروریسم و افراط گرایی در آن کشوربیش از گذشته نمایان شده  است.

به نظر می رسد،با توجه به آنکه در بیش از پانزده سال گذشته آمریکا و ناتو در اجرای وعده خود برای برقراری امنیت و مقابله با تروریسم در افغانستان ناکام بوده اند،دولت این کشور برای جلوگیری از تحقق هدف شوم داعش برای ایجاد جنگ مذهبی در افغانستان،لازم است سیاستی موثر اتخاذ کند که از بروز بحرانی جدید دراین کشور مبتنی بر خشونت و درگیری مذهبی جلوگیری کند.