اسد 15, 1396 10:14 Asia/Kabul
  • گفت و گوی معاون نخست وزیر روسیه با وزیر دفاع ایران در تهران

تهران این روزها میزبان مقام هایی از پنج قاره جهان است  که برای شرکت در مراسم  تحلیف حسن روحانی رییس جمهوری ایران  به تهران آمدند . این مراسم عصر روز شنبه درمجلس شورای اسلامی برگزار شد . این رویداد فرصتی نیز برای رایزنی و مذاکرات مقام های کشورهای میهمان در تهران فراهم کرده است .

در این راستا ، دیمتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه و فرستاده ویژه دولت روسیه  روز شنبه  با حضور در محل وزارت دفاع ایران با سردار سرتیپ پاسدار "حسین دهقان"  وزیر دفاع ایران دیدار و رایزنی کرد. طرفین در این دیدار ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی ؛ بر توسعه همه جانبه روابط دفاعی و سرعت بخشیدن بر اجرای توافقات فی ما بین تاکید کردند .روگوزین،  تصریح کرد : ". با توجه به تحریم های ‏جدیدی که آمریکا علیه ایران ‏و روسیه اعمال کرده است  مسکو در ‏نظر دارد با ایران چشم ‏انداز ‏تقویت همکاری های دو ‏جانبه ‏را بررسی  کند.‏"

این تاکید  درواقع یاد آور تصمیماتی است که چند ماه قبل  نیز در دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران  و رییس جمهوری روسیه گرفته شد .

حسن روحانی در 8 حمل  در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو روابط دو جانبه دو کشور را درحال حرکت به سمت روابط راهبردی توصیف کرد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم ایران را «همسایه ای خوب، شریکی قابل اعتماد و باثبات» برای روسیه خواند.

 اکنون سوال این است که آیا شرایط برای دو کشور مهیای  راهبردی شدن روابط دو کشور است ؟

تهران و مسکو در عمل نشان داده اند که در قبال تحولات منطقه ای و بین المللی  سیاستی پویا و اثر گذاردارند وفرصت ها برای همکاری را ازدست نمی دهند.اما انچه به این روند سرعت بیشتری داده ؛ تشدید  اقدامات خصمانه  امریکا علیه ایران و روسیه است .

به نظر می رسد  سیاست صبر و انتظار درشرایط کنونی دیگر پاسخگوی چالش های فزاینده امریکا نیست . هم ایران و هم روسیه به  تجربه در یافته اند که امریکا  بدنبال برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه است  و این تهدیدات و دشمنی ها در همسایگی ایران و روسیه  ودر منطقه  در حال روی دادن است. اظهارات دمیتری روگوزین موید همین دید گاه است.  

پیشتر نیز «ایگور شووالف» Igor Shuvalov معاون اول نخست وزیر روسیه   در فوریه 2017 درخلال دیدارش از تهران گفت ؛ "..تاکید روسیه برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران این پیام را به جهان می‌رساند که مسکو تهران را شریک راهبردی خود می داند. "

 اکنون می توان گفت که ایران و روسیه با درک مشترک از تهدیدهایی که در منطقه وجود دارد  و با شناخت ماهیت و اهداف امریکا در منطقه  وارد همکاری  های راهبردی شده اند.مقام های دوکشوردرگفتمان های سیاسی نیزاین موضوع را ابزاز  و تاکید می کنند که  به دنبال گسترش همکاری‌های دو جانبه  موثر در موضوعات جهانی ومنطقه‌ای ازجمله مبارزه با تروریسم بین‌المللی، و حل بحران های منطقه هستند. البته این به آن معنی نیست که دید گاه های ایران و روسیه  در همه حوزه ها لزوما" منطبق برهم است.