اظهارات حکمتیار درباره تاثیر حزب اسلامی بر انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور
(last modified Sun, 06 Aug 2017 20:59:07 GMT )
اسد 16, 1396 01:29 Asia/Kabul
  • اظهارات حکمتیار درباره تاثیر حزب اسلامی بر انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور

گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان به خبرنگاران گفت ، رئیس جمهور آینده این کشور کسی است که حزب اسلامی بخواهد،البته این حزب هنوز برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری تصمیمی نگرفته است.

وی افزود،حزب اسلامی  در انتخاب رئیس‌جمهور آینده افغانستان نقش برجسته‌‌ای دارد و کسی رئیس‌جمهور خواهد شد که حزب اسلامی بخواهد.

وی همچنین افزود، در انتخابات آینده پارلمانی افغانستان، اعضای حزب اسلامی حضور پررنگی خواهند داشت.

حکمتیار تاکید کرد که هنوز برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان تصمیم نگرفته، اما از هیچ نامزدی در این انتخابات نیز حمایت نخواهد کرد.

رئیس حزب اسلامی در ادامه نیز از حکومت افغانستان خواست برای پیوستن مخالفان مسلح دولت به روند صلح، فرصت مناسبی را فراهم کند.

این اظهارات حکمتیار همانند سخنان قبلی وی در افغانستان با واکنش هایی مواجه شد.عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفته انتخابات  یک روند ملی است و انتخابات در گرو شخص خاصی نیست.

پیشتر هم اظهارات حکمتیار درباره این که نظام افغانستان از سوی کسانی تهدید می‌شود و برای تضعیف و ناتوانی آن تلاش می‌شود که در حکومت شریک هستند،موجب انتقاد تند عبدالله عبدالله شده بود.

 رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در واکنش  به سخنان  حکمتیارگفت، آنهایی که سال‌ها از طریق کشتار به دنبال غلبه بر افغانستان بودند نباید برای کسی تعیین تکلیف کنند.

اظهارات حکمتیار درباره این که رئیس جمهوری افغانستان فردی خواهد بود که نظرحزب اسلامی در مورد وی مثبت باشد،نشانه ای از خود بزرگ بینی رئیس این حزب در تحولات سیاسی این کشور است.

درشرایطی حکمتیار مدعی شده تاثیر گسترده بر انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان شده است که حزب اسلامی به دلیل سابقه مبارزه مسلحانه علیه دولت افغانستان برای ورود به چرخه سیاسی و فعالیت انتخاباتی مسیر دشواری  در پیش رو دارد.

حزب اسلامی علیرغم امضای توافقنامه صلح با دولت افغانستان در نوامبر2016 ،برای ورود به فعالیت حزبی با هدف کسب موقعیت در مناصب انتصابی و یا در اختیار گرفتن مناصب انتخابی باید اصل اعتماد سازی را در دستور کار قرار دهد.

 با وجود انکه تنها کمتر از یکسال از پیوستن حزب اسلامی به روند صلح در افغانستان سپری شده است،داعیه حکمتیار برای تاثیر گذاری قابل توجه  بر انتخابات آتی ریاست جمهوری آنگونه که وی ادعا می کند که رئیس جمهور آینده را این حزب مشخص می کند،بیشتر بزرگنمایی توانایی حزبی است که با واقعیت های سیاسی فاصله بسیاری دارد.

اگر چه حکمتیاراشاره ای به تمایل خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نکرده است اما رایزنی های وی با سران پشتون در افغانستان از سوی برخی فعالان سیاسی معنادار ارزیابی شده است.

وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفته است،" هیچ شکی نیست که حکمتیار یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آینده افغانستان است".

اگر چه ممکن است که حکمتیار نامزد انتخابات ریاست آتی جمهوری افغانستان بشود،اما قطعا رای دهندگان این کشور برای انتخاب خود معیارهایی در نظر خواهند داشت که شانس رئیس حزب اسلامی برای پیروزی آنگونه که وی  می گوید رئیس جمهوری آینده این کشور را این حزب معین می کند،چندان زیاد نخواهد بود.

       

کلیدواژه