تهران میزبان دورجدید رایزنی ها در باره حل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات "آستانه "
(last modified 1396-05-16T11:55:45+00:00 )
اسد 16, 1396 16:25 Asia/Kabul
  • تهران  میزبان دورجدید رایزنی ها در باره حل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات

کارشناسان نظامی روسیه - ایران و ترکیه 8 و 9 اوت در تهران درباره سوریه دیدار و رایزنی می کنند. خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اعلام این خبر افزود : در نشست پیش رو ،مذاکرات تقویت رژیم مناطق امن و بدون درگیری در سوریه ادامه خواهد یافت .

تا کنون پنج دوراجلاس به سرپرستی هیات های این کشورها و با حضور نمایندگان سازمان ملل - دولت سوریه - مخالفان و کشورهای ناظر برگزار شده است .آخرین دور مذاکرات آستانه 4 و 5 جولای  برگزار شد و موضوعات مربوط به ایجاد مناطق چهارگانه امن در سوریه و پیشبرد این طرح بررسی شد . در دور چهارم مذاکرات استانه  توافق برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش شامل؛  استان ادلب، منطقه شمالی حمص، غوطه شرقی و درعا و قنیطره در جنوب سوریه  بدست آمد . 

«استفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه،  دستاوردهای این نشست را در سایه تلاش‌های سخت ایران، روسیه و ترکیه، گامی امیدبخش در جهت توافق برای جلوگیری از افزایش درگیری ها درسوریه می داند .

 هدف ایران ، تلاش مشترک برای پایان دادن به جنگ در سوریه،  بازگشت سوری ها به زندگی عادی وبرخورداری مردم سوریه از دولت دارای حاکمیت در سرزمینی یکپارچه و مرز های امن است.

 حسن روحانی  رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف خود به عنوان رئیس‌جمهور چهار سال آینده ایران،  پس از ادای سوگند، در سخنانی گفت:"حل بحران‌های منطقه‌ای مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، کمک‌رسانی به مردم، مبارزه با افراط و پذیرش رای و نظر مردم این کشورها و مذاکره سوری- سوری و یمنی- یمنی امکان‌پذیرنیست."
روند تحولات  جاری در سوریه  و بویژه پیشرفتهای چشمگیر در بیرون راندن تروریست ها  موید  این  واقعیت است  که سناریوی  فروپاشی نظام سوریه و تجزیه این کشور شکست خورده است و  پروژه آمریکایی-اسرائیلی که از سال ۲۰۰۶؛  با هدف جداسازی سوریه از محور مقاومت در دستور کار قرار گرفته بود به بن بست رسیده است . اکنون دو مسئله برای سوریه اهمیت دارد؛ نخست ؛ حفظ  آتش بس فراگیرو  گسترش مناطق امن  در سراسر این کشور ودوم  پیگیری گفتگو های سوری -سوری  است . 

 توافقات   نشست های " آستانه"  با همه بیم ها و امیدها   اکنون فرصتی مهم  برای دستیابی به صلح و در عین حال مقابله تمام عیار با تروریست ها بوجود اورده است  .ازاینرو از هر زاویه ای که به این مذاکرات نگاه شود، می‌توان نشانه‌های حرکت به سمت  دستیابی به حل و فصل سیاسی بحران  سوریه را مشاهده کرد .با تغییراتی که هم در عرصه سیاسی و هم درعرصه نظامی و میدانی در یکسال اخیر در سوریه  بوجود آمده  ؛ بحث سوریه  اکنون وارد مدار تازه ای شده است ، که مهمترین عنصر آن  شکل گیری گفتمان  سوری -سوری  با حمایت سازمان ملل است. برقراری آتش بس در سوریه اولین ثمره توافق سه جانبه مسکو بود و اکنون  مهمترین دست آورد این توافق ها  پیشرفت در زمینه  کاهش خشونت در مناطق  بیشتری از سوریه است . با این حال  باید منتظر گام های بعدی  در این زمینه در نشست  تهران  بود  .