امریکایی ها برای تهدید کشورهای منطقه دست به تقویت گروه هایی مانند داعش می زنند
(last modified Mon, 07 Aug 2017 13:13:38 GMT )
اسد 16, 1396 17:43 Asia/Kabul

امریکایی ها به دنبال شرایطی در افغانستان هستند که بتوانند کشورهای منطقه را تهدید کنند از اینرو گروه هایی مانند داعش را در این کشور تقویت می کنند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: امریکایی ها تلاش دارند در افغانستان شرایطی بوجود آید که بتوانند به اهداف خود یعنی تهدید کشورهای منطقه برسند از اینرو به تقویت گروه هایی مانند داعش در این کشور می پردازند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افزایش ناامنی ها، حملات و انفجارها در مناطق مختلف افغانستان اظهار داشت: با شرایطی که افغانستان دارد یک گروه کوچک تروریستی هم می تواند دست به عملیات تروریستی بزند و در اقداماتی که گروه داعش تاکنون در افغانستان انجام داده شاهد چنین چیزی بوده ایم.

وی افزود: اما این قضیه به هیچ عنوان به این معنی نیست که داعش در افغانستان به عنوان یک نیروی قوی می تواند تاثیرگذار باشد و مناطقی را تحت سلطه خود قرار دهد یا این حال گمانه زنی ها و شایعاتی وجود دارد که دست هایی در داخل از داعش حمایت می کنند و بدون حمایت داخلی این گروه نمی تواند چنین فعالیت هایی را انجام دهد و حتی برخی از شخصیت ها در داخل حکومت چنین چیزی را مطرح کرده اند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در مورد حملات دیگر مانند حمله به جمع اعضای جنبش روشنایی در کابل، احمد ضیاء مسعود نماینده سابق رئیس جمهور غنی در امور اصلاحات و حکومت داری خوب گفت که این حمله از سوی حلقاتی در دولت صورت گرفته هرچند که داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت.

به گفته مژده در مورد گروه داعش در افغانستان بیشتر نظریات بر این است که گروه مرموزی است که منابع داخلی درصدد تقویت آن هستند. زمانی که از حمایت داخلی از داعش در افغانستان صحبت می شود، منظور حمایت امریکا از این گروه است چون امریکا در افغانستان حضور دارد و بیشتر کارها با هماهنگی آن کشور صورت می گیرد حتی پاکستان هم اگر بخواهد در افغانستان کاری انجام دهد با هماهنگی امریکا است البته برنامه های بزرگ خارجی و بین المللی هم وجود دارند.

این تاریخ نگار افغان عنوان کرد بر اساس تجارب گذشته تمام کسانی که در افغانستان درگیر جنگ هستند به این نتیجه رسیده اند که جنگ به نتیجه ای نمی رسد، به هر صورت داعشی هم که در افغانستان فعال است، ایدئولوژیک نیست، و هنوز هم ارتباط نیروهای فعال تحت نام داعش در افغانستان با داعشی که در عراق و سوریه فعال است، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این کارشناس سیاسی گفت: به نظر نمی رسد که ارتباطی بین این ها وجود داشته باشد حتی گمان نمی رود که رهبران نیروهای فعال تحت نام داعش در افغانستان با رهبران اصلی داعش در عراق و سوریه ارتباط داشته باشند و بیشتر به نظر می رسد که با سازمان های استخباراتی منطقه ارتباط دارند.

وی اضافه کرد: افغانستان جنگ های مختلفی را تجربه کرده اما جنگ مذهبی تاکنون در این کشور وجود نداشته، هرچند که تلاش های زیادی وجود دارد تا جنگ افغانستان به یک جنگ مذهبی تبدیل شود که اگر چنین شود افغانستان تبدیل به سوریه و عراقی دیگر خواهد شد و حتی کشورهای همسایه از آن متضرر خواهند شد.

 

کلیدواژه