تروریست ها تلاش می کنند امنیت هرات را به هم بزنند تا وانمود کنند همه جا حضور فعال دارند
(last modified 1396-05-22T10:19:32+00:00 )
اسد 22, 1396 14:49 Asia/Kabul

هرات از جمله ولایات امن افغانستان به شمار می رود و تروریست ها تلاش می کنند امنیت آن را به هم بزنند تا وانمود کنند همه جا حضور دارند

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: از آنجا که هرات از جمله ولایات امن افغانستان به شمار می رود گروه های تروریستی تلاش می کنند امنیت آن را به هم بزنند تا وانمود کنند همه جا حضور دارند.

محمد رفیق شهیر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به اظهارات قوماندان امنیه و سخنگوی والی هرات مبنی بر اینکه رد پایی از داعش در این ولایت وجود ندارد در حالیکه مسوولیت حمله به مسجد جوادیه را داعش به عهده گرفته اظهار داشت: داعش برای مقابله با نیروهای امنیتی جبهه منظمی در ولایت هرات ندارد اما همانگونه که در سایر نقاط دنیا حملات چریکی و غافلگیرانه انجام می دهد در ولایت هرات هم انجام داد.

وی افزود: بعید نیست که افرادی با داعشی ها همکاری کرده باشند تا چند تن از آن ها در نقطه ای مستقر شوند و به نمازگزاران حمله کنند، ضمن اینکه هرات از جمله ولایات امن به شمار می رفت و صحبتی از حضور داعش در آن نبود از اینرو تروریست ها با این حملات خود می خواهند نشان دهند که در بیشتر نقاط افغانستان نفوذ دارند اما داعش آنگونه که در ننگرهار و کنر حضور فعال دارد در هرات ندارد.

این کارشناس سیاسی همچنان یادآور شد گروه تروریستی داعش به دلیل دشمنی که با جمهوری اسلامی ایران دارد علاقمند است در غرب افغانستان و بویژه ولایت هرات نفوذ و حضور پیدا کند و منافع ایران را مورد حمله قرار دهد اما چون مردم از آن حمایت نمی کنند و زمینه فعالیتش کم است قادر به این کار نیست.

شهیر عنوان کرد که حدود دو سال است حملات تروریستی در مساجد و بویژه مساجد اهل تشیع صورت می گیرد و به برخی علمای اهل تشیع هم حمله شده که دولت باید اقدام جدی در این رابطه داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای مقابله با تهدیدات تروریست ها حکومت وحدت ملی افغانستان باید نیروهای کشفی و استخباراتی خود را تقویت کند و جلو طراحی عملیات تروریستی و استقرار نیروهای تروریست در مناطق مختلف را بگیرد، نیروهای امنیتی هم باید نظارت بیشتری بر مناطق مشکوک داشته باشد که احتمال استقرار تروریست ها در آن ها وجود دارد.

 

کلیدواژه