اسد 26, 1396 18:03 Asia/Kabul

افتتاح مرکز فرهنگی-هنری مهاجران افغانستانی در تهران قدم مبارکی در جهت همدلی و همکاری بیشتر میان افغانستانی ها و ایرانی ها در عرصه فرهنگی و هنری است

فعال فرهنگی افغان افتتاح مرکز فرهنگی-هنری مربوط به مهاجران افغانستانی در تهران را قدم مبارکی در جهت همدلی و همکاری بیشتر میان افغانستانی ها و ایرانی ها در عرصه فرهنگی و هنری دانست.

محمد سرور رجایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از یک سال قبل فرهنگیان و هنرمندان افغانستانی در تهران با همکاری مسوولان اداره اتباع و مهاجرین خارجی در صدد گسترش کارهای فرهنگی و هنری در چارچوب یک مرکز بودند که روز گذشته این مرکز با حضور جمع کثیری از مهمانان، مسوولان امور اتباع و مهاجرین خارجی و نمایندگان سازمان ملل در اردوگاه سلیمان خانی به عنوان "مرکز فرهنگی-هنری افغانستانی های ساکن تهران" افتتاح شد.

وی افزود: افتتاح این مرکز قدم مبارکی است به این خاطر که گفت و گوهای مستقیم و رو در رو بین مهاجران و همچنان با مسوولان اداره اتباع خارجی در رابطه با وضعیت فرهنگی-هنری صورت خواهد گرفت.

رجایی با بیان اینکه در مراسم روز گذشته برنامه هایی مانند سخنرانی های فرهنگیان و هنرمندان افغان، شعرخوانی، سخنرانی مسوولان اداره اتباع خارجی، نمایش و سرودخوانی اجرا شد، گفت: یک کتاب هم از وی تحت عنوان "در آغوش قلب ها" معرفی شد.

این فعال فرهنگی افغان عنوان کرد: این کتاب سال گذشته منتشر شد و در رابطه با ارادت مردم افغانستان به مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره) در بحث خاطره، شعر و تصویر است.

به گفته رجایی این کتاب شامل سه فصل است که فصل اول مربوط به خاطره های مردم، فرهنگیان و شخصیت های افغان در ارتباط با حضرت امام (ره) است، فصل دوم در رابطه با شعرهای افغانستانی ها در مورد امام راحل و فصل سوم یا بخش عکس، تصویرهایی از داخل افغانستان در سال های 1368، 1369 و 1370 و مربوط به مراسم بزرگداشت امام خمینی در نقاط مختلف این کشور می باشد.

وی اظهار داشت: از زمانی که به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کرده و در فضای فرهنگی-هنری ایران اسلامی قرار گرفته جای خالی برخی موضوعات را احساس و سعی کرده برای تقویت همدلی ها بین دو ملت ایران و افغانستان علاوه بر اشتراکات تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی بین دو کشور به دنبال سوژه های امروزی باشد که پیوند قلبی و اعتقادی دو ملت را رقم می زند.

رجایی بیان داشت که یکی از این موضوعات، ارادت قلبی مردم افغانستان به حضرت امام خمینی (ره) بود و موضوع دیگر حضور رزمندگان افغانستانی در دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران است که روی آن کار می شود و کتاب آن هم چاپ خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورتی که این موضوعات برجسته شود دیوار بی اعتمادی که سال ها بین مهاجران افغانستانی و ملت ایران ایجاد شده بود فرو خواهد ریخت و ما به این یقین خواهیم رسید که فارغ از مرزها، تاریخ و زبان مشترک، اشتراک عمیق قلبی و اعتقادی داریم که با طرح آن ها دو ملت بیشتر باهم نزدیک می شود و این مساله باعث گسترش بیشتر فرهنگ رفاقت و همدلی خواهد شد.

 

کلیدواژه