سیاست ضد برجامی امریکا ، بازگشت به ادعاهای گذشته
(last modified Wed, 23 Aug 2017 06:16:06 GMT )
سنبله 01, 1396 10:46 Asia/Kabul
  • سیاست ضد برجامی امریکا ، بازگشت به ادعاهای گذشته

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تبعات منفی اهداف سفر "نیکی هیلی "نماینده امریکا در سازمان ملل  به وین  هشدار داد  .

ظریف در نامه‌اش به آمانو درباره این سفر نوشته است: «حتی قبل از انجام این سفر، نحوه برنامه‌ریزی و تبلیغات درباره آن و علامتی که مخابره می‌کند تبعات مخرب قابل توجهی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام دارد.»

نماینده امریکا در سازمان ملل  درآغاز سفرش به وین در مصاحبه با  واشنگتن‌پست  گفت ؛در این سفر قرار است مقام‌های آژانس به سوالات آمریکا درباره اثربخشی و گستردگی بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهند.  

این اظهارات نشان می دهد که امریکا  در موضوع هسته ای حرف تازه ای برای گفتن ندارد و تنها راه توجیه نقض  برجام را بازگشت به  ادعا های قبل و تکرار دروغ پردازی های گذشته می بیند . این ادعاسازی از سال 1384 با انتشار یک گزارش ساختگی در مورد اهداف نظامی در برنامه ای هسته ای ایران کلید خورد اما هرگز به اثبات نرسید چون چیزی بیش از یک ادعای ساختگی نبود . 

 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا  2 قوس 1386  ؛ به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان کردند  .این گزارش  مؤید این نکته بود که  ادعاها درخصوص برنامه نظامی هسته ای در ایران بر مبنای یکسری اطلاعات دروغین و انحرافی شکل گرفته است.  سخنگوی کاخ سفید نیز در همان زمان گفته بود که مک کانل (رئیس شورای اطلاعات ملی و جامعۀ اطلاعاتی و مشاور بوش) در ماه سنبله 1386 یعنی بیش از سه ماه قبل از انتشار گزارش؛ اطلاع داده بود که ایران برنامۀ هسته‌ای نظامی ندارد. 

نگاهی به  گزارش  های آژانس پیش از برجام نشان می دهد امریکا با استفاده ابزاری از اژانس بین المللی انرژی اتمی ،اهداف مغرضانه سیاسی را بر ضد ایران دنبال کرده است . صدورچندین قطعنامه ناعادلانه تحریم  بر ضد ایران  از نتایج تاثیر پذیری آژانس از القائات و فشارهای امریکا بود  .

برخی کارشناسان امور هسته ای بر این باورند که سفر نماینده امریکا در سازمان ملل به وین  فرصتی است تا دولت آمریکا یک بار دیگر از نزدیک از جزئیات فنی برجام و اهمیت توافق هسته ای - آگاه شود .

"کهلسی داونپورت " (Davenport Kelsey) مدیر بخش "سیاست منع اشاعه هسته ای " در موسسه آمریکایی + ای سی ای " (ACA) در این ارتباط به "المانیتور" گفته است : امید می رود که سفر هیلی به وین فرصتی باشد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از رویاپردازی خارج شود و به واقعیت برسد.

وی افزود: ترامپ مخالفت خود را با توافق هسته ای تشدید کرده - اما آگاه نیست که درصورت به هم خوردن آن - چه دستاوردی از بین می رود .