سنبله 06, 1396 18:16 Asia/Kabul
  •  دیدگاه رهبری: حرف‌های نو تفکر اسلامی پُرکننده خلا فکری در غرب

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: امروز بشریت به ویژه نسل جوان به شدت نیازمند حرف‌های نو هستند و اسلام حرف‌های نو و جذابی در زمینه انسان، جامعه و سیاست دارد که اگر به گوش جهانیان رسانده شود، قطعاً پذیرنده بسیاری خواهد داشت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه و در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه در دیدار جمعی از فضلا و طلاب حوزه‌ علمیه استان تهران، تصریح کردند: در سطح جهانی یک خلا فکری ناشی از سرخوردگی از بی‌نتیجه بودن تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی وجود دارد که زمینه را برای ارائه حرف‌های نوی تفکر اسلامی فراهم کرده است.

اسلام، دین کاملی است و به عنوان یک مجموعه کامل از معارف هستی‌شناسی، اخلاق و احکام و حقوق و قوانین از سوی خداوند نازل شده است تا انسان را در مسیر کمال قرار دهد و محصور زمان هم نیست. درک درست از جایگاه انسان از منظر قرآن کریم، می‌تواند رحمانیت اسلام را در همه ابعاد روشنگری کند. نگاه دین اسلام به انسان، نگاه رحمانی و اخلاقی است و هیچ تفاوتی بین انسان‌ها قائل نیست. جمله «انسان اشرف مخلوقات است» سرشار از پیام بوده و به عبارتی شاه‌بیت منظومه دین اسلام به انسان را تشکل می‌دهد. نگاه ویژه دین اسلام به انسان در تشریح اصل «برابری و تساوی» به وضوع تفاوت دین اسلام را با جریان‌های فکری حاکم در غرب از جمله مارکسیستی و لیبرالیستی نمایان می‌کند که امروز با خلاهای فکری و در نهایت سرخوردگی در جامعه لیبرال دموکراسی غرب رو به رو است.

از منظر دین اسلام، «برابری و تساوی» یعنی این که همه انسان‌ها به سبب آن که از یک نفس آفریده شده‌اند، برابر هستند و در همه حقوق طبیعی یکسان و برابر هستند. (سوره نساء، آیه یک؛ سوره زمر، آیه شش) در چنین شرایطی؛ تفاوت ملت‌ها، فرهنگ، زبان، نژاد و غیره هیچ تاثیری از منظر دین مبین اسلام در برابری و تساوی انسان ندارد. نگاه ارزشی و یکسان دین اسلام به انسان محدود به دوره خاصی نیست و امروز هم کاربرد دارد و در جامعه اسلامی ایران، مردم از حقوق برابر و مساوی در پیشگاه قانون برخوردارند.

زندگی اقلیت‌ها در ایران که حتی در مجلس شورای اسلامی ایران هم نماینده دارند، مصداق عینی توجه به حقوق همه انسان‌ها فارغ از رنگ و نژاد آنان در جامعه اسلامی است. این وضعیت در مدلی برگرفته از آموزه‌های اسلامی در عرصه سیاست هم در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است و در مدل «مردم‌سالاری دینی»، مردم نقش اساسی را در عرصه سیاست بازی می‌کنند؛ این مردم، اقلیت و مذاهب مختلف را هم شامل می‌شود. حضور پررنگ مردم در عرصه سیاسی و سپردن امور شهری و استانی به دست آنان،  بیانگر حرف‌های نو تفکر اسلامی است. اعتماد مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران به یکدیگر، مصداقی عینیت یافته از نگاه تفکر اسلامی به سیاست است که در عرصه سیاست هم جایی برای سرخوردگی مردم از حکومت باقی نمی‌گذارد.

این شرایط اما در غرب به ویژه در جامعه لیبرال دموکراسی با چالش جدی رو به رو بوده و بشریت امروز در غرب دچار سرخوردگی است؛ اخلاق نیز در سیاست جایی ندارد و مردم با حکومت‌های خود ارتباط تنگاتنگی ندارند. علاوه بر این در اصل «حقوق برابر و تساوی» انسان‌ها هم جامعه غرب با چالش جدی رو به رو است و تفاوت رنگ، مبنای برتری انسان‌ها قرار می‌گیرد. با توجه به شرایط موجود در غرب، دین اسلام حرف‌های جذابی برای گفتن دارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند طلاب و فضلا نقش مهمی در این زمینه دارند و می‌توانند آن را به گوش جهانیان برسانند.   

کلیدواژه