سنبله 14, 1396 11:35 Asia/Kabul
  • مناطق شیعه نشین عربستان هدف ویرانگری های آل سعود

عربستان‌ سعودی از تخریب کامل منازل محله شیعه‌نشین «المسوره» در «العوامیه»، شرق عربستان خبر داد .

 «محمد بن عبدالعزیز الصفیان» ، مدیرکل اداره روابط عمومی و رسانه‌ای منطقه شرقی عربستان اعلام کرد همه ۴۸۸ باب منزل در محله شیعه‌نشین «المسوره» در «العوامیه»، شرق عربستان تخریب شده است.

شیعیان ساکن محله «المسوره» پس از تخریب منازلشان آواره شده‌اند . عربستان سعودی مدعی است که تخریب منازل محله «المسوره» درچارچوب پیاده‌سازی پروژه بهسازی این منطقه صورت می‌پذیرد.

این ادعای عوامفریبانه  در حالی است که تصاویر ماهواره‌ای که از «العوامیه» عربستان گرفته شده، نشان دهنده حجم گسترده ویرانی منازل توسط نیروهای امنیتی عربستان است . 

حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌ دهند که عمدتاً در استان «الشرقیه» ساکن هستند . شرق عربستان از سال 1390 در اعتراض به بی‌عدالتی و توزیع ناعادلانه ثروت صحنه اعتراض‌ها علیه رژیم آل سعود است . معترضان خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری اجتماع و همچنین پایان تبعیض گسترده هستند.

اما  برخورد ضد انسانی آل سعود با مخالفان و اقلیتها در این کشور بیانگر اوج برخوردهای فرقه گرایانه و ضد انسانی این رژیم است . رفتارهای جنون آمیز آل سعود  علیه مخالفان  بوِیژه در  مناطق شیعه نشین در شرق عربستان در این چارچوب قابل ارزیابی است .  رژیم آل سعود با تخریب مناطق زندگی مخالفان و معترضان  عملا" حق حیات  را نیز سلب کرده است. عملکرد آل سعود در تشدید تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی مناطق شیعه نشین این کشور نگرانی های افکار عمومی  را درپی داشته است .

این در شرایطی است که آمریکا نیز با سیاستهای حمایتی خود از رژیم های سرکوبگری نظیر عربستان عملا" به تداوم جنایات و سیاستهای فرقه گرایانه چنین رژیمهایی چراغ سبز نشان داده است  . در چنین فضایی درپی سفر چندی پیش دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا به ریاض و رایزنی با مقامات عربستانی و نیز تصدی پست ولیعهدی عربستان توسط محمد بن سلمان ، فرزند پادشاه کنونی عربستان  بر شدت سرکوب و کشتار شهروندان این کشور بویژه شیعیان افزوده شده است . 

تحولات سیاسی در عربستان نشان داده است که با جابجایی قدرت در خاندان آل سعود نیز تغییری در سیاستهای کلی این رژیم سیاسی بدوی مبتنی بر مولفه های استبدادی بوجود نمی آید . تشدید نقض حقوق انسانی در عربستان و نبود هیچ چشم اندازی در خصوص چرخش در سیاست استبدادی زمامداران عربستان ، نگرانی ها را در خصوص تضییع بیشتر حقوق انسانی در این کشور افزایش داده است . 

اگرچه سرکوبگری آل سعود شامل همه مردم این کشور می شود اما شیعیان عربستان ، با نقض شدیدتر و فراگیرتر حقوق بشر مواجه هستند.

آل سعود با نگرش فرقه ای به سیاست ، به شیعیان عربستان به عنوان «شهروندان درجه دو» می نگرد. این نگاه سبب می شود شیعیان عربستان از حقوق اولیه خود محروم شوند و شاهد تبعیض های همه جانبه آل سعود باشند.

علیرغم چنین عملکردی، عربستان چندی پیش با حمایت حامیان غربی خود همچون آمریکا و انگلیس، مجددا" به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمد .  بی تردید چنین رفتارهای انفعالی و ضد و نقیض سازمان ملل  نتیجه‌ای جز گستاخی حاکمان عربستانی در نقض گسترده تر حقوق بشر و حقوق بین المللی نداشته است . اعلام صریح تخریب کامل  خانه های یکی از محله های شیعه نشین توسط مقامات آل سعود بیانگر این گستاخی ها و اطمینان آل سعود از پیگیری نشدن جنایاتش توسط مجامع بین المللی از جمله نهادهای حقوقی سازمان ملل است . 

 

کلیدواژه