تلاش مقامات افغان برای کاهش فشارها از ناحیه پاکستان با گسترش روابط با دیگر همسایگان
(last modified 1396-06-26T13:00:53+00:00 )
سنبله 26, 1396 17:30 Asia/Kabul

احتمال فشار پاکستان بر افغانستان به دلیل استراتژی جدید امریکا مقامات افغان را به تکاپو برای برقراری روابط نزدیکتر با دیگر کشورهای همسایه و منطقه واداشته است

کارشناس سیاسی افغان گفت: احتمال فشار پاکستان بر افغانستان به دلیل استراتژی جدید امریکا مقامات افغان را به تکاپو برای برقراری روابط نزدیکتر با دیگر کشورهای همسایه و منطقه واداشته است.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به عشق آباد پایتخت ترکمنستان پیش از سفر به امریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: ترکمنستان از همسایگان مهم افغانستان است که روابط اقتصادی خوبی بین دو کشور برقرار است و با توجه به اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان و واکنش پاکستان به آن، احتمال ادامه اختلافات و ایجاد مشکلات در عرصه تجاری و اقتصادی برای افغانستان وجود دارد.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به وضعیت و شرایط افغانستان و اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال این کشور تنش ها و نگرانی هایی در منطقه بوجود آمده و ممکن است رئیس جمهور غنی در این رابطه طرح هایی داشته باشد و بخواهد نظر برخی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان را جلب کند تا از فشارهای احتمالی بر افغانستان در این راستا جلوگیری شود.

به گفته این کارشناس سیاسی البته ترکمنستان نمی تواند به عنوان جایگزین کامل پاکستان برای افغانستان باشد بویژه با ارتباطی که پاکستان با کشورهای خلیج دارد اما می تواند در کاهش فشارهایی که ممکن است از سوی پاکستان علیه افغانستان اعمال شود موثر باشد.

اخلاقی یادآور شد که چندی پیش مرز تورخم از سوی پاکستان مسدود شده بود اما با توجه به اینکه افغانستان توانست نیازهای خود را از برخی کشورهای دیگر مانند ترکمنستان و دیگر کشورهای شمالی تامین کند مشکلاتی که از ناحیه پاکستان ایجاد شده بود کم اثر شد در حالی که در گذشته انسداد مرز پاکستان و افغانستان بازار را در داخل افغانستان تکان می داد.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی را که دولت افغانستان با دولت امریکا مطرح کرده این است که در استراتژی خود مناسبات افغانستان با همسایگانش را در نظر داشته باشد و اینکه افغانستان نمی تواند بدون در نظرداشت روابط با همسایگان تنها متکی به همکاری های امریکا باشد.

 

کلیدواژه