افغانستان به دنبال صلح و امنیت؛ امریکا و پاکستان در پی منافع و خواسته های خود
(last modified 1396-06-30T12:06:22+00:00 )
سنبله 30, 1396 16:36 Asia/Kabul
  • افغانستان به دنبال صلح و امنیت؛ امریکا و پاکستان در پی منافع و خواسته های خود

افغانستان به دنبال صلح و امنیت است اما کشورهایی مانند امریکا و پاکستان در این خصوص به گونه ای به دنبال منافع و خواسته های خود هستند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: افغانستان به دنبال صلح و امنیت است اما کشورهایی مانند امریکا و پاکستان در این خصوص به گونه ای به دنبال منافع و خواسته های خود هستند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: محور اصلی سخنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبارزه علیه تروریزم در منطقه و تقاضا از کشورهای منطقه برای مهار تروریزم بود چیزی که افغانستان سال هاست به دنبال آن است.

وی افزود: از مدت ها قبل این مساله مطرح بود که پاکستان به عنوان کشوری که می تواند طالبان را پشت میز مذاکره حاضر کند باید در این رابطه کمک کند، در استراتژی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا هم مساله جنوب آسیا و نقش پاکستان در مبارزه با تروریزم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته این کارشناس سیاسی منظور اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از همکاری پاکستان در گفت و گوهای صلح این است که طالبان باید در مذاکرات صلح شرکت کنند آقای غنی هم امیدوار است که پاکستان تحت فشار قرار بگیرد تا از حمایت تروریست ها دست بردارد.

مژده یاد آور شد که شاهد خاقان عباسی صدر اعظم پاکستان هم در اظهاراتی گفته که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفت و گو حل و فصل شود اما از سوی دیگر در حالی که در سازمان ملل سخن از گفت و گو و صلح می شود در استراتژی ترامپ بر جنگ و اعزام نیروهای نظامی بیشتر تاکید شده است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که فشار نظامی تاثیری بر طالبان نداشته و حتی زمانی که یکصد هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشتند کمکی به تامین امنیت نشد، اکنون هم به نظر می رسد که افزایش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان به تشدید ناامنی ها در این کشور دامن می زند.

این صاحبنظر افغان گفت: از طرف دیگر صدراعظم پاکستان پیشتر در مورد انفجار بزرگ سه ماه پیش در منطقه وزیر اکبر خان کابل سخن گفت و اینکه تانکر بمب گذاری شده و تروریست ها از پاکستان به افغانستان منتقل شده بودند، این مساله از دید برخی اذعان پاکستان به دخالت در افغانستان بود در حالی که صدراعظم پاکستان که به دنبال کاهش فشارهای امریکا بر کشورش است، با این اظهارات خواست به امریکا هشدار بدهد که از رازهایی اطلاع دارد که اگر افشا شوند بر روابط امریکا با افغانستان و دیگر کشورها تاثیر منفی خواهد داشت.

مژده اظهار داشت: فشارهای متقابل بین امریکا و پاکستان در خصوص حمایت پاکستان از گروه های تروریستی همچنان ادامه دارد و پاکستان هم تاکنون کوتاه نیامده از سوی دیگر امریکا در شرایط نامساعدی در افغانستان گیر مانده و دونالد ترامپ بر این تصور است که اگر در زمان وی نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند به معنی شکست وی خواهد بود از اینرو تلاش می کند که حضور این نیروها همچنان ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: دیگر رئیسان جمهوری امریکا هم تقریباً بر همین نظر هستند، راه های جستجوی صلح و امنیت را هم بلد نیستند که این مساله باعث دوام جنگ در افغانستان شده است.

 

کلیدواژه