افغانستان کشوری مستقل است و روابط خود با دیگر کشورها را بر اساس منافع خود تنظیم می کند
(last modified 1396-07-01T11:18:24+00:00 )
میزان 01, 1396 15:48 Asia/Kabul

افغانستان کشوری مستقل و دارای حاکمیت ملی است و روابط خود با کشورهای مختلف را بر اساس منافع خود تنظیم می کند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: افغانستان کشوری مستقل و دارای حاکمیت ملی است و روابط خود با کشورهای مختلف را بر اساس منافع خود تنظیم می کند نه بر اساس خواسته های کشورهای دیگر.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات صدراعظم پاکستان مبنی بر اینکه نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان پذیرفتنی نیست اظهار داشت: افغانستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی است و بصورت مستقل تصمیم می گیرد.

وی تصریح کرد: در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی امریکا نمی خواست که افغانستان با جمهوری اسلامی ایران روابط نیک نداشته باشد، اما اینگونه نشد و با توجه به اشتراکات فراوانی که بین دو کشور وجود دارد دولت کابل تحت تاثیر سیاست امریکا قرار نگرفت.

به گفته این کارشناس سیاسی، هند همواره تلاش کرده یک دوست خوب برای مردم و دولت افغانستان باشد و در صورتی که افغانستان هم روابط و مناسبات خوبی با هند برقرار کند می تواند از این روابط سود ببرد. همچنان می تواند برای فشار بر پاکستان و به منظور خودداری آن کشور از حمایت گروه های تروریستی، تجهیز و تقویت آن ها و اعزام آنان به افغانستان استفاده کند.

خروتی عنوان کرد: پاکستان از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی آنقدر توانمند نیست که بتواند در برابر هند قد علم کند، در حال حاضر پاکستان به عنوان یک کشور کمیسیون کار در عرصه منطقه ای و جهانی شناخته شده است و کشوری است که در ابتدای تجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان، بسیار فقیر بود اما در زمان جهاد افغانستان و پس از آن دچار تغییر شد.

وی یادآور شد که پاکستانی ها از وضعیت پیش آمده در افغانستان به نفع خود استفاده کردند چنانکه اکنون این کار را می کنند و به بهانه سرکوب تروریست ها پول های هنگفتی از امریکایی ها دریافت می کنند در حالی که از کشورهای عربی هم پول های هنگفتی می گیرند تا پول و اسلحه را به مخالفین مسلح دولت افغانستان در این کشور منتقل کنند.

این روزنامه نگار افغان گفت: افغانستان هیچ گاه منافع خود را قربانی رقابت های کشورهای دیگر نمی کند اما می تواند از این رقابت ها به نفع خود در عرصه های مختلف استفاده کند.

خروتی گفت: پاکستان در حال حاضر با مشکلات عدیده ای از ناحیه ایالت ها و احزاب سیاسی و افراطی مواجه است و نمی تواند خود را از این مشکلات رهایی ببخشد چه رسد به اینکه بخواهد در مسایل منطقه ای و بین المللی و روابط بین کشورها دخالت کند.

وی اضافه کرد: درست است که کشورهای مختلف رقیب در منطقه و جهان رقابت های خود را به نوعی به افغانستان هم می کشانند اما سیاستمداران افغان هم بیکار ننشسته اند و آنقدر منفعل نیستند که نظاره کنند کدامیک از رقبا به چه چیزهایی دست پیدا می کنند. هرچند مشکلات زیادی وجود دارد اما دولت افغانستان به امید دفاع بیگانگان از این کشور نیست چنانکه کشورهای بیگانه هم به خاطر منافع خود در افغانستان حضور دارند نه به خاطر منافع این کشور و مردم آن.

 

کلیدواژه