حکومت و شورای عالی صلح افغانستان به طالبان و سایر مخالفان مسلح امتیاز دهی بی مورد می کنند
(last modified 1396-07-15T08:19:12+00:00 )
میزان 15, 1396 12:49 Asia/Kabul

حکومت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور بدون درنظر داشت ظلم های صورت گرفته به مردم این کشور به طالبان و سایر مخالفان مسلح امتیاز دهی می کنند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: حکومت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور بدون درنظر داشت ظلم های صورت گرفته به مردم این کشور به طالبان و سایر مخالفان مسلح امتیاز دهی می کنند.      

دکتر نور آقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تلاش های حکومت افغانستان برای آزادی زندانیان طالبان در پاکستان اظهار داشت: شورای عالی صلح افغانستان در عملکرد خود تمایز چندانی بین اخلاق و سیاست قایل نمی شود و برخی مسایل اخلاقی را مطرح می کند تا ذهنیت طالبان را برای مذاکره و صلح فراهم کند و این مساله را هم در نظر نمی گیرد که طالبان تابع برنامه و مدیریت خارج از اراده خوشان هستند.

وی افزود: طالبان همواره در گوشه و کنار افغانستان دست به کشتار و جنایت می زنند و محاکمه های صحرایی تشکیل می دهند، در عین حال از امکانات و امتیازات هم استفاده می کنند و هیچ پاسخ مثبتی هم به نرمش های حکومت نشان نداده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی حکومت افغانستان هم باید  پاسخ های قاطع در برابر عملکرد طالبان بدهد در حالی که چنین نبوده و شورای عالی صلح نیز فقط امتیازات یک طرفه به مخالفین مسلح حکومت داده است، نه صلاحیتی دارد، نه ابتکاری و نه طرح و برنامه ای دارد و استراتژی صلحی هم که از سوی این شورا مطرح شده بسیار سطحی و بدون درونمایه خاصی می باشد.

روئین عنوان کرد: در رابطه با طالبان حکومت وحدت ملی باید مقابله به مثل داشته باشد و مردمی را که تحت ظلم و ستم طالبان قرار می گیرند، در نظر داشته باشد در حالی که روش های کنونی به نوعی طالبان پروری است.

این فعال سیاسی افغان گفت: افرادی که در راس حکومت افغانستان قرار می گیرند چندان مطابق خواسته های مردم این کشور عمل نمی کنند و در امواج سیاست های بین المللی قرار می گیرند که این مساله مانع اجرای قوانین و ملت سازی در این کشور شده است.

وی اضافه کرد: عملکرد به گونه ای بوده که در کمال بی توجهی به افرادی که تحت ظلم و ستم قرار گرفته اند و در فقر و بیچارگی بسر می برند، بزرگ منشی های حاتم گونه در برابر مخالفین مسلح نشان داده می شود که غیر منطقی بوده و برای مردم قابل پذیرش نیست.

 

کلیدواژه