میزان 20, 1396 07:53 Asia/Kabul
  • توجیهات بی منطق بریتانیا در فروش سلاح به عربستان

در پی افزایش انتقادها از بریتانیا به دلیل فروش سلاح به عربستان و استفاده از آنها در کشتار زنان و کودکان یمنی، متیو ریکرافت، نماینده بریتانیا در شورای امنیت گفت: کشورش با دقت استفاده از سلاح‌های فروخته شده به عربستان را زیر نظر دارد.

ریکرافت در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران افزود: بریتانیا قوانین قاطعی برای تضمین نهایی استفاده مناسب از هرگونه تسلیحات فروخته شده دارد لذا ما نحوه استفاده از سلاح‌های فروخته شده به عربستان را هم زیر نظر داریم. روابط دولت های غربی و در راس آنها امریکا و بریتانیا با عربستان و انفعال آنها در قبال کشتار زنان و کودکان یمنی با سلاح های غربی به دست نظامیان عربستان سعودی، نمادی عینی از دوگانگی و دروغ گویی دولت های غربی در دفاع از حقوق بشر است. اگر تصور کنیم تمام ادعاهای عربستان در بمباران یمن و کشتار زنان و کودکان یمنی درست باشد، آیا باز فروش سلاح به عربستان و استفاده از آن ها در کشتار مردم یمن توجیه پذیر است؟ اولویت چیست، آیا سلطه و برتری جویی آل سعود بر یمن مهم تر از جان میلیون ها انسان بی گناه است .   

 سازمان ملل و نهادهای زیر مجموعه این نهاد در گزارش های متعدد از وخامت اوضاع یمن گزارش داده اند. در جدیدترین گزارش، ائتلاف چند ملیتی تحت رهبری عربستان در بمباران یمن در فهرست کشورهایی جای گرفته است که کودکان را در جنگ می کشند یا قطع عضو می کنند. بر اساس گزارش سازمان ملل از ماه مارس ۲۰۱۵ بر اثر حملات هوایی و نبرد زمینی بیش از هشت هزار و 530 نفر، که ۶۰ درصد آنها غیرنظامی بودند، کشته و ۴۸ هزار و ۸۰۰ نفر هم زخمی شده اند. به گزارش سازمان ملل متحد، تجاوز عربستان به یمن همچنین ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را نیازمند کمک های انسان دوستانه کرده است.

 در گزارش دیگری ویلیام لیسی سوینگ مدیرکل سازمان مهاجرت سازمان ملل متحد در دیداری از کشور جنگ زده و قحطی زده یمن در مورد بحران رو به وخامت انسانی در این کشور هشدار داد و خواستار فراهم شدن تسهیلات بیشتری برای دسترسی امدادگران به مردم آن شد. مدیر نهاد مهاجرتی سازمان ملل متحد اضافه کرد که فلج شدن تقریبا سراسری نظام بهداشتی یمن و گسترش آلودگی ها به خصوص در سامانه آب رسانی، سبب شیوع غیر قابل مهار بیماری وبا شده و بیش از۲۱ میلیون نفر از مردم این کشور نه فقط با خطر ابتلا به این بیماری روبه رو هستند، بلکه برای نجات از مرگ ناشی از گرسنگی، به کمک های فوری انسان دوستانه نیازمندند. 

این آمار به اندازه کافی گویا وخامت اوضاع انسانی یمن در نتیجه سیاست های برتری جویانه عربستان در یمن است. نماینده بریتانیا در سازمان ملل با توجه به این شرایط فاجعه انگیز از فروش سلاح به عربستان دفاع می کند و از نظارت بر استفاده از این سلاح ها سخن می گوید. این در حالی است که جرمی کوربین رهبر حزب کارگر به صراحت از کاربرد سلاح های فروخته شده به عربستان در کشتار زنان و کودکان یمن اعتراف می کند. او در اظهار نظری در این باره گفت : سلاح‌های فروخته شده بریتانیا به عربستان در یمن استفاده می‌شوند و همزمان با آن وزارت توسعه بین‌المللی این کشور کمک‌هایی را به یمن ارسال می‌کند. در واقع دولت بریتانیا و آمریکا و دیگر کشورهای غربی فروشنده سلاح به عربستان، شریک جرم آل سعود در کشتار زنان و کودکان یمنی و ویرانی این کشور فقیر و محتاج کمک های بشر دوستانه هستند