حکومت افغانستان برنامه های منظم امنیتی به منظور کاهش ناامنی ها ندارد
(last modified 1396-07-23T13:38:34+00:00 )
میزان 23, 1396 18:08 Asia/Kabul

حکومت افغانستان برنامه های منظم امنیتی به منظور کاهش ناامنی ها ندارد و هماهنگی لازم میان نیروهای افغان و نیروهای خارجی هم وجود ندارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: حکومت افغانستان برنامه های منظم امنیتی به منظور کاهش ناامنی ها ندارد ضمن اینکه هماهنگی لازم میان نیروهای افغان و نیروهای خارجی هم وجود ندارد.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد اظهارات حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان مبنی بر اینکه تعداد تروریست ها طی هفت سال گذشته در افغانستان سه برابر شده عنوان کرد: ناامنی ها در افغانستان روز به روز در حال گسترش است و مشخص است که گروه های تروریستی فعال تر شده اند و این به دلیل آن است که پاکستان به عنوان یکی از حامیان اصلی گروه های تروریستی تلاش می کند که این نیروها را افزایش دهد، آموزش دهد، تجهیز و به افغانستان اعزام کند.

وی افزود: گروه های تروریستی هم برخی مناطق را به کنترل خود درآورده اند اما ارگان های امنیتی افغانستان اقدامات لازم پیشگیرانه را در برابر این گروه ها نداشته و یکی از علت های پیشروی و فعال تر شدن گروه های تروریستی هم همین مساله است. حکومت افغانستان معمولاً اقدامات دفاعی دارد نه اقدامات پیشگیرانه و زمانی که یک منطقه در اختیار تروریست ها قرار می گیرد حکومت تلاش می کند آن را پس بگیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی نیروهای امنیتی افغان از نظر شجاعت، وطندوستی و فداکاری کم نظیر هستند اما ضعف در مدیریت آن ها است که به خاطر رقابت های دو تیم حاکم و بر سر قدرت افرادی در راس ارگان های امنیتی گمارده می شوند که فاقد صلاحیت، تجربه و تخصص و کاردانی هستند، این مساله سبب می شود که جنگ بصورت درست مدیریت نشود و دشمن از این شرایط به نفع خود استفاده می کند.

امینی اظهار داشت: حکومت افغانستان تاکنون نتوانسته یک استراتژی مدون و موثر امنیتی را تدوین کند که تمام نیروها بر اساس همین استراتژی و خط مشی اصولی که تعیین می شود حرکت کنند، از سوی دیگر هماهنگی لازم بین حکومت افغانستان و نیروهای خارجی که در این کشور حضور دارند وجود ندارد، نیروهای خارجی از طرف خود عمل می کنند و نیروهای افغان از طرف خود در حالی که لازم است هماهنگی بین این نیروها بوجود آید و بر اساس آن بتوانند فعالیت کنند.

این صاحبنظر افغان با اشاره به اظهارات آقای اتمر مبنی بر اینکه از هر چهار تروریستی که وارد افغانستان می شوند یک نفر آن ها خارجی است و برخی کشورهای منطقه در این زمینه مقصر هستند زیرا اقدامی به خاطر جلوگیری از ورود تروریست ها از خاک این کشورها به افغانستان نمی کنند، گفت: اقدامات موثر واقعاً در این زمینه صورت نگرفته اما مقامات امنیتی افغانستان هم به خاطر نداشتن برنامه زیر سوال هستند.

وی تصریح کرد: حتی عملکرد خود آقای اتمر به عنوان مشاور امنیت ملی افغانستان زیر سوال است و سیاست امنیتی ضعیفی را پیش می برد، این حکومت افغانستان است که باید بحران ناامنی را در این کشور مدیریت کند و هم در بخش نظامی و هم بخش دیپلماسی فعال باشد.

 

کلیدواژه