استقبال کنندگان از سخنرانی دونالد ترامپ در مورد برجام و ایران انگشت شمارند
(last modified 1396-07-24T10:50:34+00:00 )
میزان 24, 1396 15:20 Asia/Kabul
  • استقبال کنندگان از سخنرانی دونالد ترامپ در مورد برجام و ایران انگشت شمارند

تعداد استقبال کنندگان از سخنرانی دونالد ترامپ در مورد برجام و جمهوری اسلامی ایران انگشت شمارند

کارشناس ایرانی مسایل امریکا تاکید کرد: تعداد استقبال کنندگان از سخنرانی دونالد ترامپ در مورد برجام و جمهوری اسلامی ایران انگشت شمارند.

امیر علی ابوالفتح در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پس از سخنرانی ترامپ تنها عربستان، امارات، بحرین و رژیم اسرائیل از این سخنان استقبال کردند اما اکثریت قریب به اتفاق اعضای جامعه جهانی شامل کشورهای بزرگ اروپایی، روسیه، چین و مجامع بین المللی مانند اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی رویکرد ضد برجامی ترامپ را محکوم و تاکید کردند که این توافق بهترین توافق است و باید به قوت خود باقی بماند.

وی یادآور شد که دونالد ترامپ حتی پیش از اینکه وارد کاخ سفید شود مواضع بسیار تندی علیه برجام داشت و بارها تاکید کرد برجام بدترین توافقی است که در تاریخ امریکا امضا شده که بخشی از این موضع گیری به تسویه حسابی بر می گردد که ترامپ با رئیس جمهور قبلی امریکا دارد و در تلاش است که با هرچه از اوباما در صحنه سیاسی امریکا باقی مانده و از آن تحت عنوان میراث اوباما یاد می شود مخالفت کند که طیف وسیعی از مسایل را از بیمه های درمانی گرفته تا روابط خارجی در بر می گیرد.

این کارشناس سیاسی گفت: جریان ضد برجامی در امریکا که ترامپ از آن نمایندگی می کند معتقد است که از طریق فشار بر ایران و تهدید به بر هم زدن برجام می توانند امتیازات بیشتری در بخش های هسته ای و غیر هسته ای و فعالیت های منطقه ای ایران بگیرند.

به گفته ابولفتح ترامپ در سخنرانی خود برجام را تائید نکرد اما در عین حال خروج از آن را هم اعلام نکرد و دو روز پس از این سخنرانی دیگر مقامات امریکایی تلاش می کنند به جامعه جهانی اعلام کنند که امریکا همچنان در برجام باقی می ماند و از آن خارج نمی شود.

وی همچنان خاطرنشان کرد: در درون امریکا هم دمکرات ها با این مواضع ترامپ مخالفت و تعدادی از جمهوریخواهان کنگره نیز مخالفت خود را با آن ابراز کردند و حتی گفته می شود در درون دولت ترامپ هم وزیر خارجه، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی بسیار تلاش کردند که رئیس جمهور امریکا را قانع کنند که از برجام خارج نشود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: این مساله نشان دهنده آن است که رویکرد ضد برجامی یک صدای اقلیت است و علی رغم تمام تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران داشت نتوانست جامعه جهانی را قانع کند که ایران به برجام پایبند نبوده و برجام توافق نامطلوبی بوده است.

وی اضافه کرد: اگرچه سخنرانی ترامپ تند، توهین آمیز و تحریک کننده بوده اما امریکا همچنان در برجام حضور دارد، همچنان متعهد است و در صحنه عمل اتفاقی نیفتاده است اما اگر امریکایی ها اقداماتی انجام دهند که در نهایت به لغو برجام یا تضعیف آن منجر شود حتما با واکنش متقابل ایران مواجه خواهند شد. چنانکه آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اگر امریکا برجام را از بین ببرد اولین اقدام کنار گذاشتن پروتکل الحاقی است و قدم های بعدی هم قابل انتظار است.

 

کلیدواژه