میزان 30, 1396 16:25 Asia/Kabul

حملات اخیر طالبان در ولایات مختلف افغانستان به نوعی انتقام گیری به خاطر حملاتی است که نیروهای دولتی افغان و نیروهای خارجی علیه آنان انجام داده اند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: حملات اخیر طالبان در ولایات مختلف افغانستان به نوعی انتقام گیری به خاطر حملاتی است که نیروهای دولتی افغان و نیروهای خارجی علیه آنان انجام داده و تلفات سنگینی هم به نیروهای طالبان وارد کرده اند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طالبان می خواهند اعلام کنند که دستشان بسته نیست و آن ها هم می توانند حملاتی را سازماندهی و تلفاتی وارد کنند.

وی افزود: اجلاس عمان همانگونه که دولت افغانستان هم اعلام کرده بود تلاشی بود برای صلح میان افغانستان و پاکستان، نه میان دولت افغانستان و طالبان، زیرا معمولاً گفته می شود که صلح با طالبان زمانی محقق می شود که صلح با پاکستان صورت گرفته باشد. اما نشست عمان هم به نتیجه نرسید و فقط در آن تاکید شد که صلح باید تامین شود ضمن اینکه طالبان هم در آن دعوت نشده بود و دولت افغانستان از قبل گفته بود که نشست، بین دولت ها است نه گروه ها.

این کارشناس سیاسی با اشاره به حملات طالبان در ولایات پکتیا و غزنی درپی نشست عمان عنوان کرد که این حملات به نوعی دهن کجی به این نشست هم بود، طالبان گفته اند که طرفدار صلح هستند اما ابتدا باید تاریخ دقیق خروج نیروهای خارجی از این کشور مشخص شود و تا زمانی که این کار صورت نگرفته حاضر به مذاکرات نیستند از اینرو در نشست های صلح شرکت نمی کنند.

مژده گفت: تا زمانی که توافقنامه امنیتی بین افغانستان و امریکا لغو نشود طالبان حاضر به مذاکره نیستند و چون هنوز حضور نیروهای خارجی ادامه دارد و توافقنامه امنیتی هم پابرجاست، به نظر می رسد که جنگ ادامه پیدا خواهد کرد. راه دیگر برای تامین صلح هم این است که طالبان شکست بخورند که این مساله حداقل تا چند سال آینده متصور نیست.

وی تاکید کرد: طالبان در حال حاضر توان انجام حملات خونبار و وارد کردن تلفات را دارند که البته باید جلو تلفات گرفته شود زیرا جنگ برای هر دو طرف مشکلات زیادی ایجاد کرده، به هر صورت این وظیفه دولت ها است که امنیت کشورشان را تامین کنند و اگر از طریق جنگ ممکن نباشد باید به خواسته های طرف های مقابل هم توجه کنند که در مورد طالبان خروج نیروهای خارجی است.

مژده اظهار کرد: از سوی دیگر امریکایی ها می خواهند در افغانستان بمانند و ماندن آن ها هم به خاطر افغانستان نیست، آن ها می خواهند از افغانستان به عنوان سکوی پرش استفاده کنند و کشورهای منطقه را زیر نظر داشته باشند از اینرو کشورهای منطقه هم باید برای برقراری صلح در افغانستان تلاش کنند و به امریکا اعلام کنند که استراتژی آن ها باعث دوام جنگ می شود و این به نفع منطقه نیست.

وی اضافه کرد: امریکایی ها به خاطر ادامه حضور در افغانستان دست به هر کاری می زنند حتی اگر آن کار تقویت گروه تروریستی داعش باشد و یا اینکه در مورد ارتباط طالبان و روسیه شایعه پراکنی می کنند تا حضور خود در منطقه را دفاع از منافع خود در این منطقه وانمود کنند.

 

کلیدواژه