دولت افغانستان برای برقراری امنیت باید نیروهای ملی را منسجم و با فساد مبارزه جدی کند
(last modified 1396-07-30T15:57:44+00:00 )
میزان 30, 1396 20:27 Asia/Kabul

دولت افغانستان برای برقراری امنیت در این کشور باید نیروهای داخلی و ملی را جذب و منسجم کند و با فساد مبارزه جدی نماید

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: دولت افغانستان برای برقراری امنیت در این کشور باید نیروهای داخلی و ملی را جذب و منسجم کند و با فساد مبارزه جدی نماید.

دکتر نورآقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به هشدار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به کشورهای حامی تروریزم درپی حملات اخیر تروریستی طالبان در ولایات مختلف افغانستان اظهار داشت: این هشدارها و این سفرها نتیجه ای درپی ندارد زیرا جایگاه یک کشور توسط نیروها و توان داخلی و یا پشتوانه بین المللی آن مشخص می شود.

وی تصریح کرد: نیروهای داخلی در افغانستان دچار پراکندگی هستند و دولت به جای جذب نیروها باعث کنار رفتن نیروهای ملی شده است، فساد به شدت گسترش پیدا کرده و ناامنی و بی نظمی هم به اوج خود رسیده است.

روئین عنوان کرد: تدارکاتی هم برای تشکل و انسجام نیروهای داخلی و تاثیرگذاری آن ها وجود ندارد از اینرو اینگونه عکس العمل ها و هشدارها تاثیر عملی ندارد.

به گفته این کارشناس سیاسی زمانی که دولت امریکا استراتژی جدید خود را در قبال افغانستان و پاکستان اعلام کرد و از فشارهایی بر پاکستان به خاطر حمایت از تروریست ها سخن گفته شد مقامات افغان باید از طرق دیپلماتیک این مساله را پیگیری می کردند در حالی که مقامات افغان از دوستی با پاکستان و مذاکره با این کشور سخن به میان آوردند.

روئین گفت: بنا بر این یا درک سیاسی و یا صلاحیت کافی وجود ندارد که مقامات بصورت مستقل صحبت کنند و حداقل گفته های امریکایی ها را در مورد فشار بر پاکستان به خاطر حمایت از تروریست ها به محک تجربه بگذارند.

وی اضافه کرد: امروز نیروهای پاکستانی در درون خاک افغانستان حضور پیدا می کنند و تروریست ها را هم به نقاط مختلف افغانستان می فرستند و ممانعتی هم بر سر راه آنان ایجاد نمی شود در حالی که در گذشته جرات چنین کاری را نداشتند.

 

کلیدواژه