در اختلافات مرزی بین افغانستان و پاکستان، امریکا طرف پاکستان را گرفته است
(last modified 1396-08-06T14:31:51+00:00 )
عقرب 06, 1396 19:01 Asia/Kabul

در اختلافات مرزی بین افغانستان و پاکستان امریکا طرف پاکستان را گرفته است و از این کشور حمایت می کند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: در اختلافات مرزی بین افغانستان و پاکستان امریکا طرف پاکستان را گرفته است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: یکی از مسایل و مشکلات مهم بین افغانستان و پاکستان مساله مرز بین دو کشور و سوال ها در این رابطه بوده و هر گاه دولت های افغانستان اعتراض کرده اند که تروریست ها از خاک پاکستان داخل افغانستان می شوند، دولت پاکستان به امریکایی ها می گفته مرز بین دو کشور کجاست، افغان ها خط دیورند را به عنوان مرز بین دو کشور قبول ندارند پس چگونه می گویند تروریست ها از خاک پاکستان داخل افغانستان شده اند.

وی با بیان اینکه امریکایی ها هم در این زمینه سکوت کرده اند، افزود: به نظر می رسد امریکایی ها با حکومت وحدت ملی افغانستان به توافق رسیده اند که فعلاً اختلافات مرزی با پاکستان را کنار بگذارد، پاکستانی ها به بهانه جلوگیری از ورود تروریست ها از پاکستان به خاک افغانستان و برعکس شروع به کندن خندق و کشیدن سیم خاردار و حصار در خط دیورند کرده اند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: در نتیجه توافقاتی که بین امریکایی ها و پاکستانی ها صورت گرفته، آهسته آهسته می خواهند خط دیورند را به عنوان مرز مشترک بین افغانستان و پاکستان بر افغان ها بقبولانند.

مژده با اشاره به انتقاد تعدادی از نمایندگان شورای ملی افغانستان به خاطر حصارکشی در امتداد خط دیورند گفت: این افراد در حالی در این خصوص لب به انتقاد گشوده اند که در زمان آغاز این کار سکوت اختیار کردند. بعید است اعضای شورای ملی در جریان توافقی که صورت گرفته نبوده باشند و نمی توان گفت اقدام پاکستانی ها یکجانبه و در حالی انجام شده که حکومت افغانستان موافق این قضیه نبوده باشد.

این تاریخ نگار افغان عنوان کرد: طرف افغانستانی همواره بر این باور بوده که دیورند خطی است که یک قوم را به دو قسمت تقسیم کرده است اما طرف پاکستانی می گفته که دیورند به عنوان مرز مشترک بین دو کشور شناخته شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی البته بین پاکستان و هند و در کشمیر نیز خطی وجود دارد که از آن تحت عنوان مرز مشترک بین این دو کشور یاد می شود اما پاکستانی ها نمی پذیرند و آن را به نام خط کنترل یاد می کنند. این اتفاقات در نتیجه سیاست های استعماری انگلیس رخ داده تا تنش بین کشورها بر سر مسایل مرزی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به نگرانی دولت افغانستان از اینکه کشیدن حصار در خط دیورند این دولت را در معرض پذیرش اجباری دیورند به عنوان مرز مشترک دو کشور قرار می دهد عنوان کرد: پاکستان می خواهد اعلام کند که بر مناطق آن سوی دیورند عملاً حاکمیت دارد و در این مناطق عملیات انجام می دهد.

مژده یادآور شد دولت های افغانستان حتی در زمان مجاهدین خواستار انجام عملیات پاکستان در آنسوی خط دیورند علیه تروریست ها بوده اند و این در حالی است که در گذشته ها وقتی جنگ بین پاکستان و هند در می گرفت، دولت های افغانستان به هند هشدار می دادند که به مناطق مورد منازعه دو کشور تعرض نکند.

وی اضافه کرد: اما زمانی که دولت های افغانستان از پاکستانی ها می خواستند در این مناطق علیه تروریست ها عملیات انجام دهند به این معنی بود که بصورت غیر رسمی پذیرفته اند که آن سوی دیورند تحت کنترل پاکستانی ها است و پاکستانی ها از فرصت استفاده کردند.

مژده با اشاره به سکوت امریکایی ها در زمان شکایت افغانستان از حملات توپخانه ای پاکستانی ها به خاک افغانستان تصریح کرد: به نظر می رسد که امریکایی ها هم با برنامه های پاکستانی ها توافق دارند و طرف آن ها را گرفته اند.

 

کلیدواژه