اگر لویه جرگه قانونی هم برگزار شود نمی تواند مشکل ناامنی افغانستان را حل کند
(last modified 1396-08-20T13:54:21+00:00 )
عقرب 20, 1396 18:24 Asia/Kabul

در حال حاضر شرایط برگزاری لویه جرگه بر اساس قانون اساسی وجود ندارد و اگر هم برگزار شود نمی تواند تمام مشکلات این کشور از جمله ناامنی را حل کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: در حال حاضر شرایط برگزاری لویه جرگه بر اساس قانون اساسی وجود ندارد و اگر هم برگزار شود نمی تواند تمام مشکلات این کشور از جمله ناامنی را حل کند.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات برخی شخصیت ها مانند حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان مبنی بر اینکه حل مسایل افغانستان در گرو برگزاری لویه جرگه است اگر هم لویه جرگه قانونی برگزار شود نمی تواند تمام مشکلات این کشور از جمله ناامنی را حل کند ضمن اینکه شرایط برگزاری قانونی هم در حال حاضر فراهم نیست.

وی تصریح کرد: لویه جرگه در گذشته برای حل مسایل کشور استفاده شده و حاکمان هر دوره بر اساس سلیقه شخصی خود اقدام به برگزاری لویه جرگه می کردند و افرادی را از مرکز و ولایات دعوت می کردند تا خواسته های خود را عملی کنند اما اکنون در قانون اساسی کشور تعریف مشخصی از لویه جرگه و کسانی که صلاحیت برگزاری آن را دارند بصورت واضح و روشن بیان شده است است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اعضای لویه جرگه شامل اعضای مجالس سنا و نمایندگان، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی هاست که شوراهای ولسوالی ها هنوز ایجاد نشده است. اگر آقای کرزی به دنبال برگزاری چنین شورایی باشد در صورت فراهم بودن شرایط، مثبت است اما اگر قرار باشد بصورت سلیقه ای مجلسی برپا شود نه آن مجلس لویه جرگه خواهد بود و نه آقای کرزی در حال حاضر صلاحیت برگزاری لویه جرگه را دارد.

فصیحی با اشاره به اظهارات سید حامد گیلانی رهبر محاذ ملی افغانستان مبنی بر اینکه تامین صلح در افغانستان بدون همکاری پاکستان ممکن نیست و نیازی هم به برگزاری لویه جرگه وجود ندارد، گفت:

به هر صورت برگزاری لویه جرگه شرایط خاص خود را دارد بر اساس قانون در حال حاضر نه آقای کرزی می تواند لویه جرگه را برگزار کند و نه آقای گیلانی می تواند از آن منع کند. اما شکی هم نیست که همکاری کشورهای همسایه مانند پاکستان در این زمینه بسیار موثر است.

این کارشناس سیاسی یادآور شد که ناامنی در افغانستان باید به خوبی ریشه یابی شود، بخشی از ناامنی ریشه های داخلی دارد که باید شناسایی شوند، بخشی از عوامل هم بیرونی هستند که آن ها هم باید شناسایی شوند و بعد برای حل این مشکلات داخلی راه چاره جستجو شود. تردیدی نیست که پاکستان مشکلات جدی امنیتی برای افغانستان ایجاد می کند اما سران افغانستان حقیقت این موضوع را خوب درک نکرده اند و نتوانسته اند با پاکستان روی مسایل اساسی و بنیادی صحبت کنند و به تفاهم برسند.

وی اضافه کرد: در صورتی که گفت و گوهای جدی بین سران افغانستان و پاکستان انجام شود، راه های منطقی برای این مشکلات درازمدت پیدا شود و به نگرانی هایی که پاکستان از ناحیه افغانستان دارد  پاسخ منطقی داده شود، یقیناً امنیت افغانستان به نفع پاکستان هم می باشد همانطور که امنیت در پاکستان می تواند به نفع افغانستان باشد اما تا به حال گفت و گوهای جدی بین سران این کشورها انجام نشده است.

 

کلیدواژه