عقرب 28, 1396 20:11 Asia/Kabul
  • افزایش حملات گروه های تروریستی در افغانستان

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از افزایش سیزده درصدی میزان حملات گروه های تروریستی نسبت به مدت مشابه سال قبل در این کشور خبر داد.

" دولت وزیری" درنشستی خبری در کابل پایتخت افغانستان گفت:اگرچه میزان حملات گروه های تروریستی درسال 2017 در مقایسه با سال 2016 ، سیزده درصد رشد کرده است اما گروه های تروریستی به هیچ یک از اهداف تعیین شده خود نرسیده اند .

وی افزود: گروه های تروریستی قصد داشتند درسالجاری میلادی افغانستان را به مرکز سازماندهی تحرکات خرابکارانه خود تبدیل کنند اما موفق نشدند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان همچنین گفت: به دلیل افزایش حملات گروه های تروریستی، میزان تلفات آنها نیز درمقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

اظهارات سخنگوی وزارت دفاع افغانستان درباره افزایش سیزده درصدی حملات گروه های تروریستی دراین کشور در مقایسه با سال گذشته، حاکی از وخامت اوضاع امنیتی است که باید عوامل آن مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار بگیرد تا دولت کابل بتواند بر اساس یافته های علمی و میدانی به مهار ناامنی بپردازد. 

یکی از مسائلی که برخی ازمقامات دولتی حتی "محمد اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان و محافل رسانه ای این کشور آن را علت مهم گسترش ناامنی معرفی می کنند، گماردن افراد فاقد صلاحیت و تجربه لازم در سمت های فرماندهی در سطح محلی مشتمل بر شهرستان ها واستان ها است.

"صدیق ساحل " کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی در افغانستان می گوید: واگذاری مسئولیت های امنیتی  در این کشور با در نظر گرفتن معیارهای استاندارد و علمی انجام نمی شود،بلکه بر اساس  قومیت، منافع و برخی سلیقه های شخصی صورت می گیرد که این مسئله موجب مدیریت ضعیف امنیتی شده است.

علاوه بروجود نقص در سیستم انتصاب مدیران امنیتی و فرماندهان در بخش های مختلف پلیس و ارتش افغانستان،انجام نشدن تعهدات کشورهای غربی درباره آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور را هم باید در فهرست علل گسترش ناامنی مبتنی برعدم ارتقاء کارآمدی و توانایی نیروهای پلیس و ارتش افغانستان قرار  داد. 

کشورهای غربی به خصوص آمریکا علاوه بر تعهداتی که در اجلاس های مختلف بین المللی برای تجهیز و آموزش نیروهای ارتش و پلیس افغانستان پذیرفته اند،درچارچوب توافقنامه همکاری راهبردی یا پیمان امنیتی به ویژه تعهدات مشخصی را در این زمینه مطرح کرده اند که تاکنون آنها را اجرایی نکرده اند.

وجود نیروهای کمتر آموزش دیده در ساختار امنیتی افغانستان و عدم بهره مندی آنان از تجهیزات مدرن و پیشرفته که استفاده از آنها هم مستلزم فراگیری آموزش است سبب شده تا این نیروها از ظرفیت های لازم برای مقابله با گروه های تروریستی برخوردار نباشند.

"عتیق الله امرخیل " کارشناس سیاسی ونظامی افغانستان نیزدراین باره می گوید: برای پیروزی در میدان جنگ نیاز به فرماندهی واحد و قوی، آموزش و تجهیز نیروهااست که در حال حاضر افغانستان از این لحاظ دچار ضعف است.

البته از نزدیک به سه سال گذشته هم افزوده شدن عنصر اختلاف در سطح مقامات ارشدسیاسی در افغانستان بر عوامل ناامنی در این کشور هم سبب گسترش خشونت و تروریسم در افغانستان شده است.

اختلافات رییس اجرایی کابینه و رییس جمهوری افغانستان درباره تقسیم قدرت به خصوص در عزل و نصب افراد در سمت های مهم ملی و محلی سبب شده است تا نوعی دو قطبی سیاسی در این کشور به وجود آید که این مسئله هم بر ضعف در برنامه های امنیتی در افغانستان افزوده است.

بنابراین،دولت افغانستان برای رهایی از روند رو به فزونی خشونت و تروریسم دراین کشور باید ضمن شناسایی متغیرهای موثر برآن،راهکارهای مقابله با این عوامل را هم به طور جدی در دستور کار قرار دهد.  

کلیدواژه