رویای سعودی ها برای ائتلاف سازی عربی علیه ایران
(last modified Mon, 20 Nov 2017 06:24:57 GMT )
عقرب 29, 1396 10:54 Asia/Kabul
  • رویای سعودی ها برای ائتلاف سازی عربی علیه ایران

وزرای خارجه کشورهای عربی به در خواست عربستان روز یکشنبه جلسه فوق‌العاده ای را در قاهره برگزار کردند. این نشست تحت عنوان «بررسی نقض‌ قانون‌های ایران در حق کشورهای عربی و «تلاش ایران برای از بین بردن امنیت و صلح عربی» برگزار ‌شد .

اتحادیه عرب  در بیانیه پایانی خود در قالب بیانیه ای دیکته شده از سوی ریاض که از زبان «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب خوانده شد، ایران را  به دخالت و نا امن‌سازی در منطقه متهم کرده است  .

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی هم در این نشست ضمن تکرار اتهامات بی‌اساس همیشگی سعودی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ادعای بی‌اساس ایرانی بودن موشک‌هایی که یمنی‌ها در دفاع از خود به سمت سعودی‌ها شلیک می‌کنند را تکرار کرد .عادل الجبیرگفت ؛موشک بالستیکی که به ریاض شلیک شد، نشان‌گر حملات مکرر ایرانی‌ها به پادشاهی سعودی است وادعا کرد : تاکنون شاهد شلیک هشتاد موشک بالستیک دارای هویت ایرانی از سوی عاملان ایران یعنی حوثی‌ها به سمت خود بوده‌ایم.

تحرکات ضد ایرانی عربستان و واسطه قرار دادن  اتحادیه عرب برای ادعا سازی ها ی موهوم ضد ایران ، نشان از سیاست تهاجمی عربستان سعودی در منطقه  دارد.پیش از این نیز اقدامات سازمان یافته دیگری در قالب شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب صورت گرفته بود.

ادامه سیاست های تهاجمی عربستان علیه  ایران را می بایست  در راستای  سیاست   امریکایی - اسراییلی ائتلاف سازی علیه ایران با محوریت نقش ریاض  تحلیل و بررسی  کرد .

 نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز و تحلیل گر برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی تام دیسپچ درباره اولین سفر خارجی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که به عربستان انجام شد و تاثیر آن بر سیاست‌های خاورمیانه و رویکرد ریاض  در قبال ایران، می گوید : 

"عربستان سعودی جایی است که ترامپ احساس می کند در خانه است؛ یک دیکتاتوری وحشیانه و به شدت سرکوبگر، بزرگترین تولید کننده نفت با حجم بالایی پول. این سفر به قراردادهای بزرگ و فروش تسلیحات همراه با هدایای سعودی انجامید. یکی از پیامدهایش این بود که دوستان سعودی ترامپ برای افزایش حملات ددمنشانه‌شان به یمن و مجازات قطر چراغ سبز دریافت کردند. "

واضح است که عربستان سعودی  پس از روی کار آمدن بن سلمان سودای سلطه جویی منطقه ای را در سر می پرواند، اما اکنون این سیاست  با شکست هایی پی در پی در یمن، سوریه، عراق و لبنان روبرو است.

عربستان سعودی به همین علت  تلاش دارد با گسترش بحران های منطقه ای، اهداف خود را  پیش برد. اکنون نیز در آستانه اجلاس قاهره ماجرای سعد حریری و رفتن سوال برانگیزش به ریاض و استعفای وی در قالب یک مشت حرف های ساختگی و مشکوک درباره دخالت های ایران و درلبنان و علیه حزب الله کلید خورد.

ادامه سیاست های تهاجمی عربستان در سوریه و لبنان  و یمن و نسبت دادن اتهام بی ثبات سازی منطقه به ایران  ناشی از تلاش منفعلانه عربستان برای سرپوش گذاشتن بر مداخلات جنون آمیز و جنگ های  ابلهانه سعودی ها در منطقه است.