حاشیه های پر رنگتر از متن در روابط ایران و اتحادیه اروپا
(last modified 1396-09-05T07:15:47+00:00 )
قوس 05, 1396 11:45 Asia/Kabul
  •  حاشیه های پر رنگتر از متن در روابط ایران و اتحادیه اروپا

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در دیدار «یانوش لواندوفسکی» ‏Janusz Lewandowski‏ ‏رئیس گروه روابط با ایران در پارلمان اروپا در تهران با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا شریکی مهم برای ایران ‌است، اجرای کامل برجام از سوی تمامی طرف ها و بهره مندی ایران از منافع برجام را خواستار شد.

روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا  پس از پیروزی انقلاب اسلامی  با نشیب و فراز روبرو بوده است. پس از پایان جنگ تحمیلی دو دوره مشخص برای این روابط می توان در نظر گرفت:

نخست دوران "گفتگوی انتقادی" است که از سال 1992 آغاز شد و تا 1997 ادامه پیدا کرد. در این دوره اروپا بر خلاف خواست دولت آمریکا در برنامه ریزی در مورد انزوای ایران شرکت نکرد و در 1996 که تحریم اقتصادی ایران در واشنگتن در دستور کار قرار گرفت، اروپا با ارتقای روابط خود با ایران، آن را کاملا نادیده گرفت.

 مرحله دوم که؛ از  1999آغاز شد که به  دوران "مشارکت اقتصادی" شهرت گرفت . از مشخصات این دوره، حضورپر رنگ شرکت های اروپایی در طرح های توسعه صنعت نفت و گاز و سایر طرح هاست. 

توسعه  روابط ایران و اتحادیه اروپا در این مقطع به خوبی پیش می رفت تا اینکه دوران تنش بر سر ادعاهای هسته ای علیه ایران با هدایت امریکا شروع شد و اروپا را نیز با خود همراه کرد .دورانی که  حدود دهسال طول کشید .با توافق ایران و5+1 شامل سه کشور بزرگ اتحادیه اروپایی یعنی انگلستان، فرانسه و آلمان ؛ به همراه روسیه ، چین و امریکا /برجام / در ژوییه 2015 تولد یافت و به اختلافت  هسته ای پایان داد. طی نزدیک  به دوسالی که از اجرای برجام می گذرد هرکدام از کشورهای اروپایی به دلایل متفاوت و در برخی از اوقات مشابه مایلند که با ایران روابط حسنه اقتصادی داشته باشند. اما در عین حال گره خوردن  روابط ایران و اتحادیه اروپا به سیاست  های مداخله جویانه  امریکا از جمله در بحث توان موشکی و سیاست منطقه ای ایران و موضوعات ادعایی در زمینه حقوق بشر سبب شده است حاشیه های روابط اروپا باایران از متن آن پررنگتردیده شود .هنوز بین تصمیم های سیاسی اروپا و همکاری های اقتصادی، تجاری و تعامل بانک های بزرگش با ایران فاصله زیادی وجود دارد.  اما همین دیروز بود که «اگنس روماته اسپاین»  سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه  گفت : پاریس از نقش مثبت و تاثیر گذار ایران در  حل و فصل تنش میان کشورها استقبال می کند .

این اظهارات در حالیست که چندی پیش « امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری  با متهم کردن ایران به ایجاد بی ثباتی در منطقه  مدعی شده بود باید در برابر فعالیت‌های منطقه‎ای و برنامه‌ موشکی ایران، قاطعانه برخورد کرد.

 دولتمردان  فرانسه سعی می‌کنند تا سیاست‌هایشان را مستقل نشان دهند اما  با  امریکا همسو هستند .

شاید  در خوشبینانه ترین تحلیل بتوان گفت که هنوز  مواضع طرف های اروپایی در برجام با دو گانه های سفید و خاکستری همراه  است.