قوس 11, 1396 11:18 Asia/Kabul

کشورهای قدرتمند غربی به دنبال تضعیف کشورهای اسلامی و تسلط بر آن ها به منظور دستیابی به منافع خود هستند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: کشورهای قدرتمند غربی به دنبال تضعیف کشورهای اسلامی و تسلط بر آن ها به منظور دستیابی به منافع خود هستند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: امریکایی ها توان این را داشتند که در افغانستان با تروریزم و مواد مخدر مبارزه کنند، امنیت را برقرار و مواد مخدر را از بین ببرند و به روی کار آمدن حکومتی قوی و با ثبات کمک کنند اما نخواستند این کار را بکنند.

وی افزود: آنان انجام این کارها را به نفع خود نمی دانند، زیرا هدف امریکا که حضور درازمدت در افغانستان است در سایه صلح و امنیت در این کشور دست یافتنی نیست.

به گفته این پژوهشگر سیاسی دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در استراتژی خود تاکید کرده بود که بر پاکستان به خاطر حمایت از تروریزم فشار وارد می کند و انتظار می رفت که با این فشارها پاکستان دست از مداخله و جنگ افروزی در افغانستان بردارد اما این مواضع ترامپ و فشارهای اندک بر پاکستان، فعالیت آن ها را بیشتر کرد و در نتیجه ناامنی ها و کشتار در افغانستان افزایش یافت بنا بر این امریکایی ها موفق نشدند در رابطه با مساله صلح افغانستان گام بردارند.

مظفری عنوان کرد: بصورت عمومی بر اساس آنچه از تحلیل مسایل بر می آید برنامه های غربی ها در کشورهای اسلامی بیشتر به خاطر مقابله با جهان اسلام است و برنامه هایی که توسط قدرت های بزرگ بویژه در کشورهایی مانند افغانستان با موقعیت استراتژیک خاص طراحی و اجرا می شود در همین راستا می باشد.

وی بیان کرد امریکایی ها متوجه این قضیه هستند که مردم افغانستان درک کرده اند امریکا نتوانسته وعده های خود از جمله تامین امنیت، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر را عملی کند و حتی ناامنی ها و تولید و قاچاق مواد مخدر افزایش یافته از سوی دیگر با توجه به اعلام استراتژی جدیدش فشارهایی را که می توانست بر پاکستان وارد کند وارد نکرده و دستاوردی در رابطه با صلح در افغانستان نداشته است.

مظفری گفت: امریکایی ها بر اساس برنامه های جدید خود به این نتیجه رسیدند که پروژه طالبان به دلیل ناتوانی های این گروه باید به پایان برسد و گروه دیگری جایگزین آن شود، فشارهای اندکی هم بر پاکستان وارد کرد اما پاکستانی ها این برنامه را مطابق منافع خود ندیدند و بخش هایی از طالبان را که بر آن ها نفوذ داشتند تشویق به مقابله شدیدتر با امریکایی ها کردند.

وی اضافه کرد: اما به هر حال سیاست قدرت های بزرگ این است که کشورهای اسلامی مشغول جنگ و درگیری باشند چنانچه در سوریه، عراق، یمن، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی شاهد هستیم، آن ها می خواهند کشورهای اسلامی را به انحاء مختلف تضعیف کنند تا محتاج آنان باشند.

 

کلیدواژه