مسلمانان از نظر عقلی و شرعی ملزم به حفظ وحدت و یکپارچگی هستند
(last modified 1396-09-13T12:38:32+00:00 )
قوس 13, 1396 17:08 Asia/Kabul

بر اساس آموزه های اسلامی مسلمانان دعوت به وحدت شده اند و دلیل ضرورت وحدت، هم عقلی و هم شرعی است

کارشناس سیاسی-مذهبی افغان تاکید کرد: بر اساس آموزه های اسلامی مسلمانان دعوت به وحدت شده اند و دلیل ضرورت وحدت، هم عقلی و هم شرعی است.

حجت الاسلام زکریا مشکور کابلی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: نظام ها و جوامع بشری با آنارشی، آشوب و از هم پاشیدگی روی امنیت و آرامش را نمی بینند و فرصتی برای رشد و کمال پیدا نمی کنند. مسلمانان هم بر اساس آموزه های اسلامی و قرآنی پاره تن همدیگر هستند، ما نمی توانیم اهل قرآن باشیم و در مسیر آرمان های قرآن کار کنیم مگر اینکه متحد باشیم، پس بنا بر این عقلاً و شرعاً نیاز به وحدت داریم.

وی افزود: پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) امت اسلامی را امت واحد و عضو یک پیکر واحد دانسته اند از اینرو اختلاف و تجزیه این پیکر واحد و با عظمت به نام قوم، سیاست و مرزهای نفسانی و شیطانی خلاف هویت اصلی امت واحده است.

به گفته این روحانی افغان مسلمانان افغانستان اعم از شیعه و سنی تاریخ مشترکی دارند، تجربه های تاریخی خوب و بد فراوانی را پشت سر گذاشته اند و درس های خوبی هم از تاریخ گرفته اند و محبت و همدلی در زندگی آنان در طول تاریخ مثال زدنی است. ملت مسلمان افغانستان همواره بر اساس فهم و درک درست از آموزه های دینی وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده اند.

مشکور عنوان کرد: اگر هم کشمکش ها و نزاع هایی در این کشور بوده مذهبی نبوده و همگرایی اسلامی فرصتی است که انشعاب ها و اختلافات سیاسی و قومی را هم به مدد تعامل، وحدت و انسجام اسلامی برطرف کنیم.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: البته یک نکته قابل تذکر است که وحدت میان حاکمان و سردمداران در بسیاری مواقع مقطعی، تاکتیکی و انتخاباتی است در حالی که ما در افغانستان نیاز به وحدت آرمانی و استراتژیک داریم. ملت و دولت افغانستان باید به وحدت به عنوان یک مقوله راهبردی نگاه کنند.

وی اضافه کرد: ملت افغانستان در برابر تهدیدهای فراوانی قرار دارد و ضرورت و نیاز به وحدت و دور شدن از اختلافات قومی، نژادی و سیاسی، امروز از هر زمان دیگری برای ملت و دولت افغانستان و ارکان نظام جمهوری اسلامی افغانستان بیشتر است.

 

کلیدواژه