قوس 13, 1396 18:40 Asia/Kabul

برای مقابله با پدیده هایی مانند تروریزم، مواد مخدر و مهاجرت نیاز به یک عزم بین المللی است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: برای مقابله با پدیده هایی مانند تروریزم، مواد مخدر و مهاجرت نیاز به یک عزم بین المللی است.  

بسم الله تابان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری هفتمین اجلاس قلب آسیا در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و تاکید بر حل مشکلات امنیتی و اقتصادی افغانستان در این اجلاس گفت: اجلاس قلب آسیا از مهمترین برنامه ها در سطح منطقه و جهان در مورد افغانستان است.

وی افزود: البته در اجلاس قلب آسیا علاوه بر افغانستان به مسایل مربوط به منطقه و جهان نیز پرداخته می شود اما از آنجایی که بخش بزرگی از پدیده های جهانی مانند تروریزم، مواد مخدر، مهاجرت و امثال این ها به نوعی به افغانستان هم مربوط است و مقابله با آن ها هم نیاز به تصمیم همگانی و جهانی دارد در اجلاس قلب آسیا به آن پرداخته شد.

گفتنی است در بیانیه پایانی هفتمین اجلاس قلب آسیا بر مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، حل مشکلات آوارگان جنگی، تقویت نقش مجامع بین المللی در افغانستان، یافتن راهکارهای توسعه همکاری های منطقه ای و تلاش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تاکید شد.

به گفته تابان نه تنها افغانستان باید در راستای مقابله با پدیده هایی مانند مواد مخدر و تروریزم تلاش کند بلکه باید یک راهکار بین المللی و منطقه ای سنجیده شود تا در راستای مبارزه با مواد مخدر اقدامات عملی و موثر صورت بگیرد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در اجلاس قلب آسیا تلاش های زیادی در رابطه با این مسایل بویژه مساله مواد مخدر صورت گرفته تا اقدامات عملی و موثر روی دست گرفته شود، کشورهای آسیای میانه پس از مسیر پاکستان و راه هوایی از مسیرهای عمده قاچاق مواد مخدر محسوب می شوند، به همین دلیل کشورهای آسیب پذیر از پدیده هایی مانند تروریزم، مواد مخدر و مهاجرت علاقمند هستند که کار مشترکی انجام دهند و سطح آسیب پذیری را کاهش دهند، بدون همکاری و اقدام مشترک هم نتایج مثبت و دستاورد قابل ملاحظه ای در این زمینه حاصل نمی شود.

تابان بیان کرد که بویژه اگر کشورهای منطقه و جهان افغانستان را در راستای مبارزه با تروریزم و مواد مخدر تنها بگذارند این کشور توانایی مبارزه تنها با این پدیده ها را نخواهد داشت و کشورهای منطقه هم بیش از این آسیب پذیر خواهند شد.

این کارشناس سیاسی افغان در رابطه با نقش همسایگان افغانستان در مبارزه با پدیده های متذکره عنوان کرد: مشکلات افغانستان در این زمینه ها در سه حلقه قابل حل است. در حلقه داخلی تمام مردم افغانستان باید به این نتیجه برسند که تروریزم دشمن مشترک همه است و هیچ گاه به نفع تنها یک قوم یا به ضرر تنها یک قوم یا چند قوم نیست بلکه دشمن بشریت و دشمن اسلام است. اگرچه بصورت شفاهی همه تروریزم را محکوم می کنند اما در مناطق خاصی تروریست ها پایگاه های امن دارند و از جانب حلقاتی حمایت می شوند و تا زمانی که حمایت های محلی از تروریزم قطع نشود موفقیت حاصل نمی شود.

تابان اظهار داشت: حلقه بعدی منطقه است که باید منافع مشترک و متقابل سیاسی- فرهنگی و اقتصادی در نظر گرفته شود که این مساله و تلاش برای استفاده از ظرفیت ها همکاری را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: حلقه سوم هم بیرونی است که از کشورهای عربی گرفته تا کشورهای غربی را شامل می شود که البته منافع متقابل متفاوتی بین افغانستان با این کشورها وجود دارد. با آن ها هم باید روابط حسنه ای ایجاد و تلاش شود که در راستای مبارزه با تروریزم، مواد مخدر و بهبود اوضاع افغانستان با آن ها کار و همکاری شود.

 

کلیدواژه