اقدام ترامپ در مورد بیت المقدس منافع امریکا را در افغانستان با خطر مواجه می کند
(last modified 1396-09-19T09:50:20+00:00 )
قوس 19, 1396 14:20 Asia/Kabul
  • اقدام ترامپ در مورد بیت المقدس منافع امریکا را در افغانستان با خطر مواجه می کند

اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا از تصمیم خود در مورد به رسمیت شناسی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صرفنظر نکند منافع امریکا در افغانستان با خطر مواجه خواهد شد

استاد دانشگاه کابل گفت: مردم افغانستان صریحاً اعلام کردند که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا از تصمیم خود در مورد به رسمیت شناسی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صرفنظر نکند تمام منافع امریکا در هر نقطه ای از افغانستان با خطر مواجه خواهد بود.

موسی فریور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در این صورت امریکایی ها هیچ گونه مصونیتی در افغانستان نخواهند داشت، مردم کابل هم در تظاهرات خود در برابر سفارت امریکا به این امر تاکید کردند.

وی افزود: تمام مسلمانان عقیده دارند که بیت المقدس قبله اول مسلمانان از حرمت خاصی در فرهنگ دینی مسلمانان برخوردار است و اقدام ترامپ جنایتکار در به رسمیت شناسی آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی امت اسلامی را خشمگین کرده است.

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل با اشارعه به تظاهرات و اعتراضات مردم افغانستان نسبت به این اعلام ترامپ عنوان کرد: این مردم وظیفه دینی خود می دانستند که در برابر این اقدام جنایتکارانه ترامپ عکس العمل نشان داده و خشم و انزجار خود را به نمایش بگذارند و حاکمان این کشور را هم تحت فشار قرار دهند چنانکه یکی از خواسته های قاطع مردم افغانستان از دولت این بود که توافقنامه همکاری با امریکا را لغو و سفارت امریکا در افغانستان را هم مسدود کند.

به گفته فریور اقدام رئیس جمهور امریکا مربوط به امروز نیست، بیست سال پیش کنگره امریکا چنین تصمیمی داشت اما زمامداران وقت امریکا جرات نمی کردند که این تصمیم کنگره را عملی کنند. اکنون که حکام خائن برخی از ممالک اسلامی تحت فشار امریکا و هم پیمانان غربی اش قرار گرفته اند و جنگ های ظالمانه ای را در سرزمین های اسلامی به راه انداخته اند، همانطور که ترامپ گفت، امریکایی ها تصور می کنند اکنون مسلمانان ضعیف شده اند و شرایط برای اجرای این تصمیم فراهم است.

وی عنوان کرد: اما عکس العمل ها نسبت به این اقدام نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه حتی در کشورهای هم پیمان امریکا و سازمان های بین المللی شدید بوده است.

این کارشناس سیاسی گفت: اسلام یک دین پویا است و دشمنان این دین مقدس و در راس امریکا از پیشرفت آن در هراس هستند و می خواهند با چنین اقداماتی جلو پیشرفت موج فزاینده اسلام را در قلمرو خود بگیرند اما موفق نخواهند شد.

فریور با بیان اینکه مردم افغانستان در تظاهرات خود صریحاً اعلام کردند که اگر ترامپ از تصمیم خود صرفنظر نکند تمام منافع امریکا در هر نقطه ای از افغانستان با خطر مواجه خواهد بود و امریکایی ها هیچ گونه مصونیتی در افغانستان نخواهند داشت، گفت: مردم کابل هم در برابر سفارت امریکا این موضوع را اعلام کردند.

وی اضافه کرد: بنابراین حکام امریکا باید متوجه باشند که این تصمیم آنان نه تنها در افغانستان که در هیچ نقطه دنیا از سوی مردم عدالت خواه قابل پذیرش نخواهد بود.

 

کلیدواژه