نشست فوق‌العاده سازمان کنفرانس سران کشورهای اسلامی، فرصتی برای بازگشت به آغوش جهان اسلام
(last modified 1396-09-21T05:51:20+00:00 )
قوس 21, 1396 10:21 Asia/Kabul
  • نشست فوق‌العاده سازمان کنفرانس سران کشورهای اسلامی، فرصتی برای بازگشت به آغوش جهان اسلام

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران اسلامی امروز درحالی تهران را به مقصد ترکیه ترک می‌کند که نشست فوق‌العاده سازمان کنفرانس سران کشورهای اسلامی قرار است روز چهارشنبه در این کشور برگزار شود.

اهمیت این نشست آنجاست که این، اولین واکنش جمعی کشورهای اسلامی به تصمیم دولت دونالد ترامپ برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به بیت‌المقدس به‌شمار می‌رود.

در روزهای اخیر، بخش بزرگی از جهان اسلام با برگزاری تجمع های گسترده، اعتراض خود را نسبت به انتقال سفارت آمریکا و پذیرش ادعای انتقال پایتخت رژیم اشغالگر قدس به بیت‌المقدس به نمایش گذاشتند.

افزون بر این، بسیاری از دولت‌های متحد آمریکا چه در منطقه و چه در اروپا نیز با تصمیم کاخ سفید مخالفت کرده و تنهایی دیپلماتیک واشنگتن را به نمایش گذاشتند.

با این وجود کم نیستند تحلیلگرانی که معتقدند دلیل جسارت آمریکا به بیت المقدس و بر زمین گذاشتن همه دستاوردهای مذاکرات صلح خاورمیانه، همراهی برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی است.

نشانه این همراهی، سفر اخیر هیأتی از بحرین به اراضی اشغالی بود. سفری که نشان داد آل‌خلیفه چطور از پشت به جنبش انتفاضه مردم فلسطین خنجر می زند.

از دیگر دولت‌هایی که حتی حاضر نیست روابطش با رژیم اشغالگر را پنهان کند، عربستان سعودی است. سفرهای متعدد مقامات بلندپایه دو طرف، به‌خوبی نشان می دهد که اقدام آمریکا در انتقال سفارتش به شهر مقدس مسلمانان، بدون چراغ سبز برخی دولتهای خیانتکار در منطقه نبوده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان پیش از ترک تهران و در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به صراحت از عربستان خواست تا روابط خود با رژیم صهیونیستی را قطع کند. این موضعی است که تکرارش در نشست کنفرانس سران اسلامی می‌تواند بخشی از دولتمردان جهان اسلام را از خواب غفلت بیدار کند.

رژیم‌های منطقه که با خیانت به آرمان آزادی قدس، می خواهند با برقراری ارتباط با اسرائیل، رژیم‌های نامشروع خود را ماندگار کنند، باید از سرنوشت همه آنها که دل به حمایت‌های آمریکا و اسرائیل بستند، عبرت بگیرند.

حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر یا محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران، از جمله سران دولت‌های موجود در جهان اسلام بودند که به‌رغم خیانت به آزادی فلسطین، نتوانستند حکومت‌شان را نجات دهند و در مقابل جنبش های مردمی مقاومت کنند.

بنابراین به نظر می‌رود با توجه به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، دسیسه آمریکایی – اسرائیلی برای نابودی مسجدالاقصی کاملا نمایان شده و دولت‌هایی که بخواهند با چنین رژیم‌هایی همکاری کنند، محکوم به انقلاب درونی هستند.

رژیم‌هایی چون آل خلیفه و آل‌سعود به عنوان نخستین دولت هایی که روابطی گرم با تل آویو برقرار می‌کنند، باید منتظر باشند که دیر یا زود، آتش خشم اعراب غیرتمند، دولت آنها را تحت فشار قرار داده و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این خیانتکاران باشد.

نشست روز چهارشنبه سازمان کنفرانس سران کشورهای اسلامی فرصتی است تا همه دولت‌های اسلامی دست‌کم در ظاهر، موضعی واحد در برابر آزادی قدس اتخاذ کرده و نشان دهند که بیش از منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی، دل‌نگرانی از مساله فلسطین دارند.

شاید اگر رژیم سعودی به‌جای بمباران یمن، با سایر کشورهای اسلامی علیه صهیونیست‌ها همراه شود، بتواند خود را از منجلابی که خود برای خویش به‌وجود اورده است، برهاند.