حلقاتی در دولت افغانستان به دنبال کنار زدن برخی شخصیت های تاثیرگذار افغان هستند
(last modified 1396-09-27T14:39:09+00:00 )
قوس 27, 1396 19:09 Asia/Kabul

به نظر می رسد به دلیل اختلافات سیاسی، حلقاتی در دولت افغانستان به دنبال کنار زدن برخی شخصیت های تاثیرگذار افغان هستند

رئیس حزب اعتدال افغانستان گفت: به نظر می رسد به دلیل اختلافات سیاسی، حلقاتی در دولت افغانستان به دنبال کنار زدن برخی شخصیت های تاثیرگذار افغان هستند.

سید حسن صفایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با انتشار خبرهایی مبنی بر تلاش حلقاتی در دولت برای برکناری عطا محمد نور والی بلخ اظهار داشت: در این رابطه بحث هایی از گذشته ها وجود داشته و تیم خاصی به دنبال آن است که عطا محمد نور را از سمت ولایت بلخ برکنار کند.

وی افزود: پس از آنکه ائتلاف نجات افغانستان که آقای نور از سران آن است، تشکیل شد و اخیراً نشست مخالفان سیاسی دولت افغانستان در قندهار برگزار شد این بحث جدی تر شد.

به گفته این فعال سیاسی در گذشته عطا محمد نور از حامیان اصلی عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی بود اما با توجه به اختلافاتی که بین آن ها بوجود آمد احتمالاً نظر آقای عبدالله نیز برای برکناری آقای نور جلب شده است، این مساله اخیراً جدی تر شده چنانکه هفته گذشته صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان که مسوولیت حزب جمعیت اسلامی افغانستان را هم بر عهده دارد مذاکرات مفصلی با آقای نور داشت.

صفایی عنوان کرد: البته عزل و نصب های حکومتی در همه جا معمول است و خود آقای نور هم شاید حرف خاصی در این زمینه نداشته باشد اما چندی پیش بزرگان شمال افغانستان، نمایندگان پارلمان و سران احزاب نشستی داشتند و به این نتیجه رسیدند که در شرایط فعلی حتی اگر آقای نور برکناری اش را بپذیرد آنان با این مساله موافق نیستند.

وی تصریح کرد: گروه تروریستی داعش در فاریاب و جوزجان در حال قوت گرفتن است، شمال افغانستان با ناامنی مواجه است و حضور آقای نور تاثیر خاصی در مزار شریف و شمال افغانستان دارد.

رئیس حزب اعتدال افغانستان اظهار کرد که طرح مساله برکناری عطا محمد نور ناشی از اختلافات است و ناشی از ضعف وی نیست چنانکه ولایت بلخ امروز از ولایات نمونه افغانستان است چه در بحث امنیت، چه ساخت و ساز و چه در سایر عرصه ها، چندی پیش که به دلایلی وی حضور نداشت، مخالفین مسلح تا دروازه های شهر رسیدند و با رسیدن او این نیروها وادار به عقب نشینی شدند.

صفایی گفت: نگرانی بزرگتر این است که بازیگران بزرگ بر این تصور باشند که آقای نور مانعی در برابر برنامه های کلان آن ها در منطقه است و به این خاطر بخواهند وی را از سر راه بردارند. به هر صورت

دسایس خاصی در جریان است که شخصیت های تاثیرگذار افغانستان به نوعی ترور شخصیت و یا برکنار شوند و برنامه هایی که روی عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان پیاده شد و برنامه هایی که در رابطه با آقای نور در جریان است از نمونه های آن است.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات افغانستان باید همدیگر پذیری، تحمل و واقعیت پذیری وجود داشته باشد و گفت و گوهای اساسی جریان پیدا کند، سال گذشته هم نشست هایی که بین شخصیت ها و دولت برگزار شد نتایجی درپی نداشت و در حالی که حکومت وحدت ملی با سوالات زیادی روبروست اگر بخواهد شخصیت های اثرگذار را هم تضعیف و برکنار کند این شائبه ایجاد می شود که دولت خود عامل بحران ساز است.

 

کلیدواژه