ضرورت اقدامات عملی و فراتر از نشست های پارلمانی در مورد مبارزه با تروریزم
(last modified 1396-10-05T07:19:11+00:00 )
جدی 05, 1396 11:49 Asia/Kabul

نشست های هیات های پارلمانی افغانستان و پاکستان و صحبت در مورد مبارزه با تروریزم به عنوان یک گام مطرح است اما در این زمینه باید اقدامات عملی انجام شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشست های هیات های پارلمانی افغانستان و پاکستان و صحبت در مورد راه های مبارزه با تروریزم می تواند به عنوان یک گام در این عرصه مطرح باشد اما در این زمینه باید اقدامات عملی انجام شود.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر هیات پارلمانی افغانستان به ریاست عبدالروف ابراهیمی به اسلام آباد پاکستان و گفت و گو در رابطه با مسایل امنیت و مبارزه با تروریزم اظهار داشت: با توجه به تنش های موجود بین افغانستان و پاکستان این سفر می تواند مهم باشد و به هر میزان که روابط دو کشور افزایش پیدا کند می تواند در حل و فصل مشکلات تاثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه در کابل با اشاره به اینکه هدف نشست بین المجالس دو کشور بحث و بررسی در مورد عملیات تروریستی و مقابله با آن است عنوان کرد: البته به نظر نمی رسد که این نشست بتواند در این زمینه کمک کننده باشد زیرا بحث مبارزه با تروریزم یا حمایت پاکستان از گروه های افراطی و اتهاماتی که اسلام آباد به کابل وارد می کند مساله ای پرچالش و چند لایه است و قدرت های بزرگ فرامنطقه ای هم در آن نقش دارند.

وی در رابطه با نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان در پکن هم گفت: این نشست هم نمی تواند به حل مشکلات افغانستان کمک کند، چون در حال حاضر امریکایی ها نقش محوری تری در افغانستان دارند در حالیکه مقاصد سیاسی و ژئوپولیتیکی هم در منطقه دارا می باشند اما به هر صورت نشست چین هم می تواند گامی به جلو باشد.

به گفته لطیف نظری چنین باوری وجود ندارد که این نشست ها بتواند مشکلات افغانستان را حل کند، مبارزه با تروریزم را به مرحله مطلوبی برساند و باعث جلب مشارکت کشورهای منطقه در مبارزه با افراط گرایی بشود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: برای مهار پدیده تروریزم در افغانستان و مبارزه با آن ابتدا باید در رویکرد سیاست خارجی امریکا در افغانستان تغییر ایجاد شود و کشورهای منطقه را که می توانند در مبارزه با تروریزم به افغانستان کمک کنند به عنوان دشمن تلقی نکند و هدفش این نباشد که ناامنی را به این کشورها منتقل کند.

نظری ادامه داد در مرحله بعد دولت افغانستان باید اعتمادسازی کند و کمک برخی کشورهای تاثیرگذار را جلب نماید زیرا اتکای صرف به امریکا و ناتو نمی تواند مشکلات افغانستان را حل و فصل کند و جنگ های نیابتی در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد ضمن اینکه افغانستان باید توازن را در سیاست خارجی خود حفظ کند.

وی با اشاره به فشارهای امریکا بر پاکستان به خاطر حمایت از تروریست ها گفت: این روند بیشتر بصورت شعاری بوده و در عمل شاهد نبوده ایم که پاکستان از سوی امریکا بصورت جدی و همه جانبه تحت فشار قرار گرفته باشد و مثلاٌ پرونده اش به شورای امنیت سازمان ملل برده شده باشد.

 

کلیدواژه