زنگ خطر در مورد فعالیت مدارس ترویج کننده وهابیت و افراطیت در افغانستان به صدا درآمده است
(last modified 1396-10-11T11:38:59+00:00 )
جدی 11, 1396 16:08 Asia/Kabul

ارگان های اجرایی افغانستان باید جلو آن دسته از مدارس مذهبی را که به ترویج افراطیت و وهابیت در این کشور می پردازند، بگیرند و آنان را مسدود کنند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: ارگان های اجرایی افغانستان باید جلو آن دسته از مدارس مذهبی را که به ترویج افراطیت و وهابیت در این کشور می پردازند، بگیرند و آنان را مسدود کنند.

شکیبا هاشمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در خصوص ابراز نگرانی ها نسبت به افزایش فعالیت های مدارس مروج افراطی گری و وهابیت و نقش آن ها در ناامنی های این کشور گفت: علماء و روحانیون باید نقش اساسی خود را در جلوگیری از فعالیت این مدارس ایفا کنند و ارگان های اجرایی امنیتی هم اقدام لازم را در مسدود کردن آن ها بعمل آورند.

وی افزود: تلاش های گروه های تروریستی افراطی و تکفیری و حامیان آن ها در افغانستان قابل نگرانی است، آنان به شستشوی مغزی نسل جوان افغان می پردازند چنانکه در برخی دانشگاه های شرق افغانستان و حتی پایتخت این کشور نمونه های آن دیده شده است.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان زنگ خطر در این زمینه به صدا درآمده و ما نگرانی خود را ابراز کرده ایم که پیگیری آن هم مربوط به دولت افغانستان است، اما به خاطر ضعف اقتصادی موجود در دولت، بطور معمول هر نهادی که بنای ساختمان هایی بویژه ساختمان های آموزشی را بگذارد حکومت افغانستان از آن استقبال می کند بدون اینکه تحقیقات لازم را انجام داده باشد در حالی که باید جوانب مختلف موضوع مخصوصاً تهدیدهای گروه های تکفیری را هم در نظر داشته باشد.

هاشمی عنوان کرد: در این زمینه شورای علمای افغانستان و شورای اخوت اسلامی می توانند نقش برجسته ای داشته باشند، البته اقداماتی شده اما اقدام جدی در رابطه با مدارس مذهبی که به ترویج وهابیت می پردازند، صورت نگرفته است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: اداره امنیت ملی افغانستان هم نگرانی هایی در مورد حمایت برخی از استادان دانشکده های شرعیات از افکار افراطی داشته که در داخل پارلمان افغانستان هم در رابطه با این موضوع بحث شد اما این وظیفه اداره امنیت ملی است که جلو این فعالیت ها را بگیرد که تاکنون اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است. شورای علمای افغانستان هم می تواند مداخله جدی در این قضیه برای جلوگیری از آن داشته باشد.

هاشمی تاکید کرد: امنیت ملی باید تحقیقات لازم را انجام دهد و اگر آنگونه که گفته می شود، ترویج وهابیت صورت گرفته و از آن در ناامنی های افغانستان هم استفاده شده باید جلو آن را بگیرد، در حالی که امنیت ملی افغانستان نگرانی خود را از مدارس مذهبی مروج افراطیت در آنسوی مرز ابراز می کند، مدارس مذهبی مضنون در داخل افغانستان باید شدیداً تحت کنترل باشند.

وی اضافه کرد: اداره امنیت ملی و شورای امنیت ملی افغانستان باید در این خصوص توجه ویژه داشته باشند، از پنج سال گذشته کمیسیون های امنیت ملی هر دو مجلس شورای ملی افغانستان نگرانی های خود را در این زمینه ابراز کرده اند اما کار اجرایی و مسدود کردن مدارس مجرم بر عهده ارگان های اجرایی است که تاکنون شاهد اقدام عملی در این زمینه نبوده ایم.

 

کلیدواژه