جدی 16, 1396 17:34 Asia/Kabul

اصرار حکومت وحدت ملی برای برکناری عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ برای به حاشیه راندن حزب جمعیت اسلامی است

کارشناس و روزنامه نگار افغان گفت: اصرار حکومت وحدت ملی برای برکناری عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ برای به حاشیه راندن حزب جمعیت اسلامی است.

نجیب الله مسافر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: هرچند حزب جمعیت تا حدی به انزوا کشیده شده اما به حاشیه راندن کامل این حزب با توجه به سابقه و گستره فعالیتی که طی سالیان متمادی داشته کار آسانی نیست.

وی افزود: عزل و نصب های مقامات در حکومت ها یک روال عادی است اما در مورد برکناری عطا محمد نور از مقام ولایت بلخ و یا برکناری جنرال عبدالرازق فرمانده پلیس قندهار و امثال این ها گویای برنامه هایی است که از درون ارگ ریاست جمهوری منشاء می گیرد.

به گفته مسافر عامه مردم افغانستان شاید با این عملکرد رئیس جمهور خوشبینانه برخورد کنند اما تعدادی که ناراضی هستند این حرکت را یک تبعیض بسیار قوی از درون ارگ می دانند در حالی که اگر تاثیرات حضور امثال آقای نور و عبدالرازق در پست هایشان را در نظر بگیریم مشخص می شود که تاثیرات مثبتی داشته اند.

این روزنامه نگار افغان گفت: عطا محمد نور به عنوان یک شخصیت سیاسی و به عنوان والی ولایت بلخ عملکرد خوبی داشته و تقش مثبتی در توسعه و عمران این ولایت داشته است، جنرال عبدالرازق فرمانده پلیس قندهار هم پس از فروپاشی طالبان به عنوان یک چهره طالبان ستیز عرض اندام کرده و عموم مردم قندهار از وی راضی هستند.

مسافر عنوان کرد: به هر صورت حکومت افغانستان تلاش دارد که حزب جمعیت اسلامی را به حاشیه براند و برکناری های افراد سرشناس این حزب از پست های دولتی هم در همین راستا است هرچند که به حاشیه راندن این حزب قوی کار آسانی نیست. به هر صورت اگر حکومت افغانستان و حزب جمعیت به عنوان یکی از احزاب قوی به تفاهم لازم دست پیدا نکنند مشکلات افزایش خواهد یافت.

وی در مورد اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر تلاش حکومت افغانستان برای ایجاد اختلاف بین سران حزب جمعیت اسلامی هم گفت: اگرچه این موضوع را نیز نمی توان نادیده گرفت اما مشکلات متعدد درون حزبی هم در حزب جمعیت قابل مشاهده است و آن هایی که برای پیشبرد اهداف این حزب جانفشانی کردند امروز در برابر هم قرار گرفته اند.

این کارشناس افغان بیان داشت: به هر صورت وضعیت به گونه ای نیست که قرار باشد به خاطر اختلافات میان ارگ و حزب جمعیت و یا اختلافات درون حزبی جمعیت، افرادی بخواهند دست به خرابکاری بزنند و به نظر می رسد که طرف های مقابل وارد گفت و گو شوند تا مشکلات بوجود آمده را حل و فصل کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات دیگر در افغانستان بحث های نژادی و قومی است که در میان احزاب دیده می شود و ایجاد دشواری کرده، احزاب و گروه ها باید بدانند که این عملکردها نه تنها سازنده نیست بلکه مخرب نیز می باشد.

 

کلیدواژه