جدی 23, 1396 12:53 Asia/Kabul
  • برای ثابت ماندن نرخ اقلام ضروری در افغانستان، دولت باید از نوسانات نرخ ارز جلوگیری کند

برای ثابت ماندن نرخ اقلام خوراکی ضروری و مواد سوختی در افغانستان، دولت و بویژه بانک مرکزی این کشور باید اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از نوسان نرخ ارز انجام دهند

کارشناس اقتصادی افغان گفت: برای ثابت ماندن نرخ اقلام خوراکی ضروری و مواد سوختی در افغانستان، دولت و بویژه بانک مرکزی این کشور باید اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از نوسان نرخ ارز انجام دهند.

پروانه هزاره در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با افزایش نرخ مواد غذایی و مواد سوختی در افغانستان اظهار داشت: این مواد بیشتر وارداتی می باشند و از آنجا که خریداری آن ها با ارزهای خارجی و بویژه دالر انجام می شود که هر روز نرخ آن در برابر پول افغانی در حال افزایش هم می باشد طبعاً نرخ آن ها هم افزایش پیدا می کند.

وی افزود: این مساله همچنان بهانه ای شده که فروشندگان نرخ سایر اقلام را نیز بالا ببرند و به مصرف کنندگان بگویند این مواد با نرخ بالا خریداری شده و مجبورند با نرخ بالا هم بفروشند.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل اگرچه بانک مرکزی افغانستان تنش های سیاسی را عامل افزایش نرخ دالر عنوان کرده اما بی برنامگی اقتصادی از سوی دولت هم از دیگر عوامل اصلی افزایش نرخ ارزهای خارجی است.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با افزایش قیمت مواد سوختی هم گفت: هر ساله در فصل سرما قیمت این مواد افزایش پیدا می کند، فروشندگان عنوان می کنند که به علت سرما و بارندگی بسیاری از راه های ارتباطی مسدود شده و رسیدن این مواد با هزینه های بیشتری صورت می گیرد.

هزاره بیان کرد که افزایش نرخ ارزهای خارجی و به تبع آن افزایش قیمت اقلام ضروری مردم سبب شده که فشار زیادی بر اقشار کم درآمد و کارمندانی بیاید که درآمد آن ها به افغانی آن هم با مبالغ پایین است، این مساله قدرت خرید آن ها را به شدت کاهش داده است.

این کارشناس افغان گفت: بانک مرکزی افغانستان باید سیاست های مالی و پولی را به گونه ای تنظیم کند که نرخ ارزهای خارجی بویژه دالر نوسان زیاد نداشته باشد تا قیمت اقلام ضروری مردم هم ثابت بماند.

وی افزود: در کنار این، دولت باید از تولید کنندگان داخلی حمایت کند تا از واردات بی رویه کالاهای خارجی با قیمت های بالا جلوگیری شود. این روند باید ادامه پیدا کند که افغانستان از یک کشور مصرف کننده به یک کشور تولید کننده تبدیل شود تا بتواند مشکلات کنونی را پشت سر بگذارد.

 

کلیدواژه