سیاست ها و عملکرد متناقض غربی ها در افغانستان اوضاع این کشور را پیچیده تر کرده است
(last modified 1396-10-30T14:26:35+00:00 )
جدی 30, 1396 18:56 Asia/Kabul

غربی ها در افغانستان متناقض عمل می کنند و همین تناقض عملکرد آنان باعث پیچیده تر شدن اوضاع در این کشور شده است

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: غربی ها در افغانستان متناقض عمل می کنند و همین تناقض عملکرد آنان باعث پیچیده تر شدن اوضاع در این کشور شده است.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: غربی ها از یکسو خودشان گروه های تروریستی را ایجاد و فعال می کنند و از سوی دیگر اعلام مبارزه با آنان می کنند.

وی افزود: در چنین اوضاعی نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان هم نمی تواند کاری از پیش ببرد.

این کارشناس سیاسی گفت: هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد که به افغانستان سفر کرده بود وظیفه داشت که در مورد مسایل این کشور اعم از سیاسی و نظامی از نزدیک گزارش تهیه کند که این سفر صورت گرفت و هیات اعزامی بازگشتند، هم استراتژی ترامپ در مورد افغانستان و هم وضعیت این کشور و چالش ها و بحران هایی که در حال شکل گیری است، برای شورای امنیت مهم بود چون تلاش بیش از یک و نیم دهه ای امریکا نتیجه خاصی نداده است.

بیژن پور بیان داشت که به این لحاظ این هیات به افغانستان آمد و با مقامات و شخصیت های افغان دیدار کرد، اگرچه نتایج بازدید هیات شورای امنیت از افغانستان اعلام نشد اما جلسه ویژه ی این شورا در رابطه با افغانستان برگزار شد و طبیعی است که گزارش هیات مذکور مبنای جلسه ویژه ی آن است.

وی در رابطه با عدم شرکت وزیر خارجه افغانستان در نشست فوق العاده شورای امنیت در مورد این کشور عنوان کرد: صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان که رهبر حزب جمعیت اسلامی این کشور هم می باشد از طرف این حزب در حال مذاکره با رئیس جمهور غنی است و اوضاع سیاسی این کشور هم مطلوب نیست.

به گفته بیژن پور رئیس جمهور غنی که تکیه به خارجی ها دارد به پیشنهادات و خواسته های حزب جمعیت اسلامی توجه نمی کند و صلاح الدین ربانی هم حضور در جلسه شورای امنیت در نیویورک را نپذیرفت، شورای امنیت سازمان ملل هم باید اوضاع و شرایط افغانستان را درک کند و بپذیرد که ثبات سیاسی در این کشور وجود ندارد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تاکید دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص ضرورت تامین صلح در افغانستان عنوان کرد: بحث کشورهای طرفدار صلح در شورای امنیت برای افغانستان مهم است اما به یک نکته هم باید توجه شود که غربی هایی که در افغانستان نیرو دارند از یکسو ایجاد کننده گروه های تروریستی هستند و از سوی دیگر در تقابل با آن ها قرار دارند که سیاست های متناقض غربی ها در افغانستان فرصت ها را از بین می برد و برنامه صلح و امنیت افغانستان را مخدوش تر می کند.

بیژن پور گفت: مشخص است که گروه های تروریستی فعال در افغانستان از کجا منشاء می گیرند اما هیچ منشور مشخصی در خصوص چگونگی مبارزه با افراطی گری و تروریزم در افغانستان وجود ندارد و عملکرد مبهم غربی ها در این رابطه هم سودی برای مردم افغانستان نخواهد داشت.

وی افزود: غربی ها از یکسو با پاکستان در رابطه با ایجاد گروه های افراطی تبانی می کنند و از سوی دیگر به خاطر حمایت پاکستان از تروریست ها علیه آن کشور اعلام تحریم می کنند از اینرو معلوم است که اعتقادی به مبارزه با تروریزم در افغانستان ندارند و وضعیت این کشور به همین دلیل شکننده تر شده است، شورای امنیت هم تضمین کننده هیچ چیزی در افغانستان نیست.

 

کلیدواژه